
Schoolweging
De schoolweging van De Fonkeling Berghem is 27,51 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt ruim behaald: 94.3% van de leerlingen voldoet aan de basisnorm (signalering: 85%), hoewel dit iets lager is dan bij vergelijkbare scholen (96.4%). De school zet sterk in op maatwerk, zoals blijkt uit het aanbod van twee onderwijsvormen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 47.6% scoort De Fonkeling net onder de signaleringswaarde van 50.1% voor het streefniveau (landelijk gemiddelde 61.1%). Dit reflecteert de uitdaging om meer leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, ondanks de geïntensiveerde monitoring die in het schoolondersteuningsplan staat beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 10.9% vwo en 10.1% havo/vwo (regio: 18.6% vwo). Opvallend is het sterke aandeel vmbo-(g)t/havo-adviezen (18.5%), wat de focus op doorstroommogelijkheden benadrukt. Praktijkonderwijs blijft met 0.8% onder het regionaal gemiddelde (1.0%), passend bij het profiel van een theoretisch-georiënteerde school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Fonkeling Berghem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school nemen we vanaf groep 3 (deels) de Midden- en Eind-Toetsen. In schooljaar 2023-2024 zijn we overgestapt van de Cito-toetsen naar de Toetsen van IEP. Wij reflecteren continu op ons onderwijsaanbod en volgen de kinderen. We stemmen per kind af of het aanbod past en waar aanpassingen nodig zijn, de resultaten van de IEP zijn dar een onderdeel van. Op beide stromingen gebruiken we 'Route 8' als eindtoets voor groep 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70% van de leerlingen presteert op adviesniveau – hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering (10%) ligt iets lager dan vergelijkbare scholen (11.8%), wat aansluit bij de gestructureerde adviesprocedure met pre-adviezen vanaf groep 7 en doorstroomtoetsen.
Sociale ontwikkeling
De school investeert in het leggen van goede relaties met kinderen, ouders en de omgeving. Om een goede relatie te realiseren worden activiteiten op school- en groepsniveau georganiseerd die bijdragen tot saamhorigheid, groepsvorming en een fijne sfeer. Hiervoor wordt Groepsgeluk als methodiek voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen ingezet. Door gesprekken te voeren met kinderen, ouders en leerkrachten vormt de school zich een goed beeld van de onderwijsbehoeften van de kinderen met als doel een sterk welbevinden en een hoge betrokkenheid te realiseren LEES MINDER
Jezelf mogen zijn
Fonkeling: een fijne school!
Gezien worden
Wat is de werkwijze van Basisschool De Fonkeling voor sociale ontwikkeling?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen goed te volgen, maakt Basisschool De Fonkeling gebruik van de registratiesystemen Kijk! en Looqin. Zo kunnen de verschillende aspecten van de ontwikkeling worden gemonitord en kunnen interventies worden ingezet waar nodig. Looqin brengt welbevinden, betrokkenheid, competenties en prestaties in beeld. Deze informatie wordt gebruikt tijdens pedagogische groepsbesprekingen om vervolgafspraken te maken. De IEP toets Hart/handen wordt momenteel onderzocht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Fonkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Fonkeling gebruikt Kijk!, Looqin en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Fonkeling?
Basisschool De Fonkeling maakt gebruik van de Gelukskoffer en een Beleidsplan SEO voor sociaal-emotioneel leren.