Wingerd
Dorpsstraat 51
6617 AC Bergharen

Schoolweging

Schoolweging
28.17
Spreiding
5.51

De schoolweging van Wingerd is 28,17 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93% geslaagden voor het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%) toont Wingerd een stevige basiskwaliteit. De score ligt wel 3.4% onder het landelijk gemiddelde, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28.17).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 58.8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit wijst op effectief maatwerk voor talentontwikkeling. Vooral op rekengebied scoort de school 8% hoger dan vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een ambitieus profiel: 30% vwo (vs. 18.6% regio) en 20% havo. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij regionale percentages (1.01%), mogelijk door het ontbreken van specifieke ondersteuningsvoorzieningen. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (40%), wat past bij het beleid voor 'doorlopende ontwikkelmogelijkheden'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWingerdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten geven informatie over de ontwikkeling van de individuele leerlingen en de groepen als geheel. Op basis van vooraf gestelde doelen, worden resultaten geanalyseerd en wordt het onderwijsaanbod afgestemd. Dit heet dit opbrengst- en handelingsgericht werken. Het gebeurt op school-, groep- en individueel niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 25% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering, mede dankzij het integrale assessment met o.a. executieve functie-analyses. De 1-op-1 begeleiding tijdens transitiemomenten wordt expliciet vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op Wingerd streven we ernaar dat iedereen mag zijn wie hij of zij is. Wij geloven erin dat dit een voorwaarde is om je optimaal te kunnen ontwikkelen. We gaan met respect met elkaar om en buitensluiten en pestgedrag worden niet getolereerd. Een veilig en voorspelbaar groepsklimaat is dan ook uitgangspunt op Wingerd. Kinderen gedijen bij structuur en duidelijkheid. Door in de eerste weken van een schooljaar te starten met extra aandacht voor het klassenklimaat wordt de toon voor de rest van het schooljaar gezet. Door te investeren in een positief klassenklimaat voelen kinderen zich prettig en veilig en kunnen ze zich beter focussen op het leren. Door de regels, afspraken en routines in overleg met de leerlingen op te stellen en deze de rest van het schooljaar te handhaven creëren we voor het hele schooljaar een stevige basis voor een goed pedagogisch klimaat. LEES MINDER

Mogen zijn wie je bent

Samen spelen, leren en groeien

Respect en waardering

Wat is de werkwijze van Wingerd voor sociale ontwikkeling?

Wingerd hanteert 'Goed van Start' als uitgangspunt voor het pedagogisch klimaat, waarbij de eerste schoolweken cruciaal zijn voor groepsvorming. Samen met leerlingen worden afspraken gemaakt over de gang van zaken in de groep, waardoor leerlingen actief betrokken worden en verantwoordelijkheid nemen voor hun afspraken. Coöperatief leren wordt ingezet om samenwerkingsvaardigheden te vergroten en betrokkenheid te bevorderen. Leerkrachten stellen pedagogische plannen op basis van leerlinggegevens en ervaringen, waarbij de methode 'Vreedzame School' als bronnenboek wordt gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Wingerd gebruikt 'Zien' en persoonlijkheidskenmerken van 'Onderbouwd' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Wingerd?

Wingerd gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'Vreedzame School', coöperatief leren en 'Goed van Start'.