
De resultaten van Kindcentrum De Koningsberger in Bergentheim
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Koningsberger, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Koningsberger bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Koningsberger bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Onze Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze basisvaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Kindcentrum De Koningsberger streeft ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen en legt een sterke nadruk op het ontwikkelen van deze kerncompetenties bij al onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitieuze Resultaten op De Koningsberger
Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt onze leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Het doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Op Kindcentrum De Koningsberger zetten we ons in om ook op dit ambitieuze niveau uitstekende resultaten te behalen, wat blijkt uit onze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Koningsberger?
Op Kindcentrum De Koningsberger streven we naar een kansrijke toekomst voor elke leerling. De resultaten van de eindtoetsen komen doorgaans overeen met het zorgvuldig opgestelde schooladvies, wat een solide basis biedt voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Na acht jaar basisschool staan onze leerlingen klaar voor diverse vervolgopleidingen in het middelbaar onderwijs. De keuzevrijheid is groot, waarbij het instroomniveau wordt bepaald door het basisschooladvies en de specifieke toelatingseisen van de gekozen vervolgopleiding. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede kijk, waarbij we rekening houden met gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de Nationale Standaard Curriculum Continuïteit Toets (NSCCT) en het sociaal-emotionele welbevinden van uw kind. Deze factoren bespreken we openhartig met zowel ouders als leerlingen, om gezamenlijk de beste vervolgstap te kunnen bepalen. Een nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs is hierbij essentieel; er is altijd contact tussen de groepsleerkracht van groep 8 en een vertegenwoordiger van de middelbare school. Mocht een leerling een eindtoetsscore behalen die hoger is dan het oorspronkelijke advies, dan nemen we proactief contact op met de betreffende ouders en leerlingen om te overleggen over een eventuele aanpassing van het advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Kindcentrum De Koningsberger
Bij Kindcentrum De Koningsberger geloven we dat een brede ontwikkeling essentieel is voor elk kind. Naast academische vaardigheden zoals taal en rekenen, besteden we veel aandacht aan de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. Een positief zelfbeeld en het vermogen om succesvol te functioneren binnen een groep zijn cruciale pijlers voor hun toekomstige welzijn en succes. Onze school hanteert een proactieve en preventieve aanpak om kinderen te begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. We maken hierbij gebruik van de bewezen principes van Positive Behaviour Support (PBS). Deze methode richt zich op het stimuleren van gewenst gedrag en het creëren van een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen. Daarnaast zetten wij een gespecialiseerde kansencoach in, mevrouw Deborah Kuper. Dankzij een samenwerking met de gemeente kan zij wekelijks vijf uur besteden aan het welzijn van onze leerlingen en het versterken van de relatie met ouders. Met toestemming van de ouders gaat zij in gesprek met kinderen en biedt zij ondersteuning aan gezinnen door middel van opvoedkundig en educatief advies.
Zorgen voor een rustige leeromgeving
Bevorderen van open communicatie en transparantie
Stimuleren van professioneel vakmanschap
Hoe bevordert Kindcentrum De Koningsberger de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op Positive Behaviour Support (PBS). Dit houdt in dat we gewenst gedrag actief benadrukken en belonen, wat leidt tot een positieve versterking en een vermindering van probleemgedrag. Elke week staat er in elke groep een speciale PBS-les gepland, gericht op thema's als sociaal gedrag op het schoolplein of effectieve samenwerking binnen de klas. We leren kinderen ook hoe ze op een constructieve manier kunnen omgaan met ongewenst gedrag van zowel leeftijdsgenoten als volwassenen. Onze lessen zijn erop gericht het zelfvertrouwen te vergroten en kinderen te helpen hun gevoelens en gedachten beter onder woorden te brengen. Door meer sociaal inzicht te ontwikkelen, leren kinderen ook het belang van hulp vragen en dit ook daadwerkelijk te doen. Onze mascotte REVI (Respect Voor Iedereen) ondersteunt ons hierbij. Pesten wordt niet getolereerd op Kindcentrum De Koningsberger. Hoewel onze PBS-aanpak veel pestgedrag voorkomt, hebben we een duidelijk pestprotocol opgesteld in samenwerking met ouders en leerlingen. Dit protocol, dat de consequenties van pestgedrag uiteenzet, is samengevat door de leerlingenraad voor elke groep en is te vinden op onze website. Bij signalen van pestgedrag nemen we direct contact op met de betrokken ouders. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het naleven van gedragsregels, gebruiken we een 'check in - check out' formulier, wat hen helpt bij het aanleren van structurele gedragsverandering door middel van feedback en begeleide gesprekken.
Welke methoden gebruikt Kindcentrum De Koningsberger voor het meten van sociale opbrengsten?
Kindcentrum De Koningsberger meet sociale opbrengsten met behulp van diverse methoden om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van onze leerlingen:
- Regelmatige tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen
- De gevalideerde vragenlijsten van Vensters
- Specifieke evaluaties via Kindbegrip
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Kindcentrum De Koningsberger gebruik van de volgende effectieve lesmethoden:
- Kinderen en… hun sociale talenten
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Inspectierapport Kindcentrum De Koningsberger: Kwaliteit en Ontwikkeling
Kindcentrum De Koningsberger in Bergentheim, met 206 leerlingen, is in juni 2024 positief beoordeeld door de onderwijsinspectie. De school scoorde een 'voldoende' op alle onderzochte standaarden tijdens een steekproef. Dit bevestigt de solide basis van ons onderwijs. Een belangrijk aandachtspunt voor verdere ontwikkeling is de afstemming binnen het kindcentrum. Dit is een kerndoelstelling in ons schoolplan en wordt nauwlettend gemonitord door het bestuur om de kwaliteit continu te waarborgen.