Kindcentrum De Koningsberger
Kanaalweg-West 58
7691 CA Bergentheim

Schoolweging

Schoolweging
31.72
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Koningsberger is 31,72 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.57% behaalde het fundament beheerst bijna iedere leerling het basisniveau, significant boven zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.23%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 56.19% ruim boven de signaleringswaarde voor streefniveau (43.5%), waarbij ook het vergelijkingsgemiddelde (55.36%) wordt overtroffen. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen het gevraagde hoge niveau voor taal en rekenen haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

62.9% van de adviezen valt in theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger), tegen 59.2% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het percentage vwo-advies (12.9%), ruim boven regionale benchmarks. De combinatie van vmbo-b (9.68%) en praktijkonderwijs (niet voorkomend) laat zien dat de school tegelijk oog houdt voor praktische talenten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KoningsbergerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de DIA-toetsen afgenomen. Deze toetsen zijn digitaal en geven goed weer op welk niveau leerlingen presteren en hoe ze groeien ten opzichte van zichzelf. De toetsen zijn digitaal. Er worden analyses gemaakt en de leerkracht verklaart de resultaten vanuit leerkrachtgedrag, leerlinggedrag en omgevingsfactoren. Ook wordt de koppeling gemaakt met de NSCCT. We vergelijken het leerpotentieel van het kind met de behaalde resultaten. Samen met de kwaliteitscoördinator en de collega's uit dezelfde bouw wordt gekeken naar een goede aanpak voor de groep en voor individuele kinderen voor de volgende periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 28% boven verwachting presteert. Deze prestatiemarge toont een effectief adviessysteem met ruimte voor doorstroomgroei, mogelijk gemaakt door intensieve leerlingvolgsystemen.

Sociale ontwikkeling

Naast het leren van vakken als taal en rekenen is het leren van sociaal gedrag van even groot belang. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en het kunnen functioneren in een groep zijn belangrijke aspecten van de sociale en emotionele ontwikkeling. Op onze school werken we met een preventieve aanpak, waarbij we de kinderen helpen zich op een positieve manier sociaal-emotioneel te ontwikkelen. Dit doen we met behulp van de principes van PBS: Positive Behaviour Support. Kansencoach Naast deze preventieve schoolbrede aanpak hebben we een kansencoach. Zij heet Deborah Kuper. Als onderdeel van de aanpak voor kansengelijkheid hebben we de mogelijkheid gekregen via de gemeente om haar ook voor dit schooljaar elke week vijf uur in te zetten voor het welzijn van kinderen en ter ondersteuning van het educatief partnerschap met ouders. Deborah kan na toestemming van ouders gesprekken voeren met kinderen, maar kan ook in de thuissituaties helpend zijn door het geven van opvoedkundige en educatieve adviezen. LEES MINDER

Rust

Openheid

Vakmanschap

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Koningsberger voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Koningsberger werkt aan sociale ontwikkeling via PBS (Positive Behavior Support). Hierbij wordt gewenst gedrag benadrukt om dit te versterken en gedragsproblemen te verminderen. Wekelijks wordt in elke groep een PBS-les aangeboden, bijvoorbeeld over gewenst gedrag op het schoolplein of in de groep. Kinderen leren om te gaan met ongewenst gedrag van anderen en hun gevoelens en gedachten te uiten. Er wordt gewerkt aan het versterken van het positieve zelfbeeld en het verwerven van zelfvertrouwen. De mascotte REVI (Respect Voor Iedereen) helpt hierbij. Pestgedrag wordt niet geaccepteerd en in samenwerking met ouders en leerlingen is een pestprotocol opgesteld, met consequenties voor (herhaaldelijk) pestgedrag. Bij signalen van pestgedrag wordt contact opgenomen met ouders. Er wordt gewerkt met een check-in/check-out formulier voor kinderen die moeite hebben met gedragsregels, waarbij feedback en gesprekken worden gebruikt om structurele gedragsverandering aan te leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Koningsberger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Koningsberger gebruikt tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, de vragenlijsten van Vensters en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Koningsberger?

Kindcentrum De Koningsberger gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).