
Schoolweging
De schoolweging van Casper Diemerschool is 30,40 , met een spreiding van 4,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,8% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit benadrukt de onderwijskwaliteit, ondanks een complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar havo en combinatieniveaus: 30,8% vmbo-(g)t/havo en 15,4% havo (vs. 10,3% en 16,1% landelijk). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het landelijk gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij de theoretische oriëntatie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Casper Diemerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.89 | 176.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. De combinatie van 66,7% op advies en 25% boven advies reflecteert zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door de relatief hoge schoolweging en begeleidingsintensiteit.