Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom
Noordsingel 57
4611 SC Bergen

Schoolweging

Schoolweging
27.64
Spreiding
6.64

De schoolweging van Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom is 27,64 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de effectiviteit van de basisvaardighedenaanpak, ondanks een licht lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit 9,5% lager is dan vergelijkbare scholen, ligt de focus op gepersonaliseerde leerdoelen die passen bij het montessorionderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een sterke theoretische focus: 55,8% havo/vwo of vwo-advies (tegenover 29,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2,33% vs. 1,01% regio), passend bij de montessorivisie op doorstroomgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessori Kindcentrum Bergen op ZoomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij de opvang en in groep 1 en 2 volgen we de kinderen met behulp van het observatie- en registratiemiddel van Looqin. De bevindingen hiervan worden met ouders gedeeld. Vanaf de middenbouw worden de kinderen in het groepsplan taal en rekenen op onderwijsbehoeften ingedeeld. Ook dit wordt met ouders gedeeld. Deze plannen worden steeds bekeken en kunnen lopende de periode aangepast worden. Na een half jaar volgt een eindevaluatie en een nieuw plan indien nodig. Voor alle kinderen wordt in ons volgsysteem aangegeven wat de belemmerende en beschermende factoren en de onderwijsbehoeften zijn. We werken met 'Rekenkracht' en hierbij maken de kinderen vooraf een toets om te zien of hij/zij de instructie nog nodig heeft. Op deze wijze krijgen de kinderen het onderwijsaanbod op maat aangeboden. Twee keer per jaar nemen we de middenbouw de IEP toetsen af. Op basis van deze data worden groepsbesprekingen gehouden en de oude groepsplannen geëvalueerd en de nieuwe gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,86% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), dankzij zorgvuldige advisering gebaseerd op 8 jaar observatie. De 80% die op advies functioneert, onderstreept de trefzekerheid van het oordeel. De school hanteert hierbij het 'IVO-protocol' met meervoudige beoordelingsmomenten.

Sociale ontwikkeling

Wij geloven in het belang van een brede en totale ontwikkeling van kinderen. Kinderen onderzoeken vanuit hun intrinsieke motivatie de wereld om hen heen. Wij bieden onderwijs dat zich richt op deze brede ontwikkeling volgens de principes van de Montessorimethode. Om ieder kind de kans te geven zich te ontwikkelen op een manier die bij hem/haar past bieden wij kinderen de mogelijkheid bieden om te leren via zijn/haar voorkeursleerstijl (auditief, visueel of handelend). Op die manier bereiden wij onze leerlingen voor op hun toekomstige rol in de samenleving. Dit doen wij door het aanbieden van vaardigheden die zij nodig hebben in de maatschappij. Vanuit onze missie is het de overtuiging van alle Abbo kindcentra dat opvang en onderwijs méér moet bieden dan goede resultaten. Natuurlijk voldoen onze kindcentra aan de eisen die de onderwijsinspectie stelt, maar de opvang en het onderwijs op de kindcentra levert vooral een bijdrage aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen zodat al hun talenten en mogelijkheden tot bloei komen. Onze leerlingen worden opgeleid tot creatieve denkers, onderzoekende en ondernemende mensen die kunnen samenwerken en verbinden. Dit doen wij samen met ouders. Juist omdat onze scholen door ouders zijn opgericht, vinden wij het educatief partnerschap tussen kindcentrum en ouders van groot belang. Wij zijn ervan overtuigd dat dit ertoe leidt dat we het meest bijzondere uit ieder kind naar boven kunnen halen. LEES MINDER

Verantwoordelijk

Open, respectvol naar anderen

Autonoom

Wat is de werkwijze van Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom voor sociale ontwikkeling?

De Montessori werkwijze richt zich op de holistische ontwikkeling van het kind, waarbij sociale vaardigheden een centrale rol spelen. Er wordt gestreefd naar cognitieve, sociaal-emotionele groei. In een Montessori-omgeving leren kinderen in een multi-leeftijdsgroep, wat bijdraagt aan een rijke sociale dynamiek en wederzijds respect. Oudere kinderen nemen de rol van mentor op zich. Zelfstandigheid en samenwerking staan centraal, kinderen worden aangemoedigd om samen te werken aan projecten en problemen op te lossen. De geboden vrijheid, gecombineerd met duidelijke grenzen, helpt hen om zelfbewustzijn en sociale verantwoordelijkheid te ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom gebruikt IEP Hart en Handen en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom?

Montessori Kindcentrum Bergen op Zoom gebruikt 'Leer en veerkracht' en de Montessori aanpak voor sociaal-emotioneel leren.