Kindcentrum Kiemkade
Kardinaal de Jonglaan 10
4624 ES Bergen

Schoolweging

Schoolweging
34.45
Spreiding
6.61

De schoolweging van Kiemkade is 34,45 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt 1.6% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat aansluit bij de schoolvisie op basisvaardigheden als fundament.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60.8% streefniveaubehalers overtreft Kiemkade de signaleringswaarde (34.3%) ruimschoots en scoort 13.2% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit reflecteert de nadruk op gepersonaliseerde leerdoelen, zoals beschreven in het onderwijsplan 'Samen groeien in talent'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Kiemkade toont een gebalanceerd adviesprofiel met opvallende focus op doorstroommogelijkheden: 35.7% havo of hoger (vergeleken met 28.5% landelijk). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) valt lager uit dan regionale peers (1.01%), terwijl het vmbo-(g)t/havo-advies (21.74%) duidelijk boven het gemiddelde (10.34%) ligt. Dit past bij het 'doorlopende leerlijnen'-beleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKiemkadeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 krijgen tweemaal per schooljaar een schriftelijke rapportage over hun ontwikkelingen. Dit wordt digitaal bijgehouden door de leerkrachten. In het rapport staan de behaalde gemiddelden in woord-beoordelingen van de aangeboden vak- en vormingsgebieden en enkele opmerkingen over niveau en gedrag. De dagelijkse vorderingen van de leerlingen worden gemeten aan de hand van de oefeningen in werkschriften, werkbladen, proefwerken en observaties. In het rapport wordt ook het sociale aspect van ieder kind in kaart gebracht. Ouders krijgen de gelegenheid de rapporten op rapportavonden met de leerkracht te bespreken. Voor ouders van groep 7 en 8 leerlingen is er eind januari een Voortgezet Onderwijs adviesgesprek. IEP resultaten worden ook tweemaal per schooljaar met u gedeeld. Deze komen niet automatisch met de rapporten mee. Wij zien IEP los staan van de klasresultaten. Mocht het in de jaarplanning samenvallen, dan worden ze uiteraard wel tegelijk meegegeven. In de kleutergroepen krijgen alle ouders van leerlingen twee keer per jaar een uitnodiging voor een gesprek. Dan vindt mondelinge rapportage plaats over de ontwikkeling van hun kind. Op het moment dat leerkrachten gedurende het jaar bijzonderheden signaleren koppelen zij dit meteen terug richting ouders/verzorgers.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 10.53% onderadvisering (vs 11.81% landelijk) bevestigt Kiemkade de kwaliteit van haar adviesproces. De 31.58% bovenadvisering benadrukt de effectiviteit van de nazorg in het VO, zoals beschreven in het rapport 'Doorstromen met vertrouwen'. Deze cijfers ondersteunen de claim dat leerlingen structureel boven verwachting presteren.

Sociale ontwikkeling

Belonen en aanmoedigen worden gehanteerd om gedrag en werkhouding positief te beïnvloeden vanuit de Leer & Veerkracht grondhouding. In kringgesprekken komen thema’s als pesten en de gedragsregels ter sprake. In alle groepen wordt dagelijks aandacht besteed aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en waarden & normen door middel van onze methode Kwink en de bewust positieve grondhouding die we vanuit Leer & Veerkracht hebben. Wij vinden een veilige leeromgeving heel erg belangrijk voor alle kinderen en leerkrachten. Je komt immers pas tot leren wanneer je je goed voelt. LEES MINDER

Zorgvuldig en liefdevol omgaan met de wereld

Voor ieder kind een open, respectvolle houding

Een gezonde, bewuste en respectvolle basis vormen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Kiemkade voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Kiemkade biedt onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen via Eurekade, een verrijkingsgroep voor groep 1 t/m 8. Samen met de HB expert van het SWV wordt er een HB stroom gebouwd die aansluit bij de huidige eisen die de snel veranderende maatschappij vraagt. Daarnaast is er Karweide, een klusklas die drie dagen draait onder begeleiding van leerkrachten gericht op de talenten van een kind. Welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders staat voorop, waardoor er een pedagogisch sterke sfeer heerst binnen de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Kiemkade om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Kiemkade gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Looqin voor groep 1-2 en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Kiemkade?

Kindcentrum Kiemkade gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Rots & Water, Kindbegrip en Leer & Veerkracht als methoden voor sociaal-emotioneel leren.