Islamitische Basisschool
Meidoornlaan 42
4621 BR Bergen

Schoolweging

Schoolweging
36.13
Spreiding
5.1

De schoolweging van Islamitische Basisschool Bergen op Zoom is 36,13 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (92,1%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56% behaalde streefniveaus (vergeleken met 45,4% bij vergelijkbare scholen) toont de school aan blijvend boven verwachtingen te presteren, gezien de complexe leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk, zoals verankerd in het schoolplan, draagt hier duidelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duale focus: 19% vwo-advies (iets boven regionaal gemiddelde) naast 14,3% vmbo-b. De combinatie van hoog theoretisch potentieel (33,3% havo/vwo of hoger) en praktische ondersteuning voor risicoleerlingen sluit aan bij de brede schoolweging (36,13) en gespreide populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIslamitische Basisschool Bergen op ZoomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (31,58% vs. 25,27% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het 'warme overdracht'-protocol van de school. Het lage percentage onder advies (15,79%) blijft binnen acceptabele marges.