
Schoolweging
De schoolweging van De Krabbenkooi is 32,51 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, zelfs bij dalende leerlingenaantallen en een hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 38,7%. Dit past bij de schoolweging, maar toont verbeterpotentieel. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 50,2%, wat de uitdagingen van een complexe populatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn verdeeld: 24,3% vmbo-(g)t en 18,9% havo, wat wijst op een focus op middelbare theoretische niveaus. Het percentage praktijkgerichte adviezen (13,5% vmbo-b) ligt ruim boven de regio (5,5%), passend bij de schoolweging. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (5,4% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Krabbenkooi | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 volgen we de leerlingen met behulp van het observatie - en registratiemiddel Looqin. In januari en mei/juni worden naar aanleiding van observaties, de verschillende ontwikkelingsgebieden geregistreerd. Leerlingen worden in het groepsplan taal en rekenen van de groep ingedeeld met betrekking tot de onderwijsbehoeften van de leerling. Deze kunnen gedurende een thema/ periode worden aangepast. De groepen 1 en 2 werken met zes thema's per schooljaar. Ieder thema wordt er gekeken naar de onderwijsbehoeften / ondersteuningsbehoeften van de leerling. Vanaf groep 3 worden er aan het begin van het schooljaar voor iedere leerling de belemmerende en stimulerende behoeften in kaart gebracht. Hiermee ontstaan duidelijke onderwijsbehoeften. Deze gegevens worden digitaal vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem en worden aangevuld met informatie van de ouders die tijdens de kennismakingsgesprekken worden gegeven. De tussenresultaten worden gemeten via het IEP leerlingvolgsysteem. Het IEP leerlingvolgmodel kijkt naar het hoofd, hart en handen. Dat betekent dat er verder gekeken wordt dan alleen naar taal en rekenen. Er wordt ook gekeken naar werkhouding, het leervermogen en de sociaal emotionele ontwikkeling. De toetsen van IEP worden twee keer per jaar afgenomen, te weten in januari en in juni. Deze schoolresultaten worden met het team besproken. Groeps- en individuele resultaten worden geanalyseerd en besproken door de leerkracht en intern begeleider. De resultaten worden in het rapport genoteerd voor onze leerlingen en de ouders. Tijdens rapportgesprekken met de leerkracht van uw kind, worden de resultaten toegelicht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
11,8% van de leerlingen presteert onder advies (vergelijkbaar met landelijk 11,8%), terwijl 26,5% boven advies scoort. Dit stemt overeen met de inzet op ontwikkelingsgericht adviseren. De focus op monitoring van ex-leerlingen – zoals beschreven in het schoolplan – lijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
De Krabbenkooi werkt al 10 jaar als gecertificeerde KiVa school. KiVa is het Finse woord voor 'leuk' of 'fijn' en het betekent tevens ‘leuke school’. KiVa is een schoolbrede aanpak waarbij gewerkt wordt aan het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Er zijn interventies op schoolniveau, klassenniveau en individueel niveau. Twee keer per jaar vullen onze leerlingen een aantal vragen in ten behoeve van de sociale veiligheid. De antwoorden uit deze vragenlijst geven de leerkracht een beeld hoe sociaal vaardig de leerling is in relatie tot de groep / zijn klasgenoten. Er wordt duidelijk hoe leerlingen zich tot elkaar verhouden. Deze informatie is voor de leerkracht van belang om van de groep een fijne groep te maken. Daarnaast wordt ook duidelijk of leerlingen zich gepest voelen of juist andere kinderen pesten. De resultaten uit deze vragenlijsten en mogelijke interventies worden in het team besproken. De anti-pestcoördinator monitort deze resultaten en biedt hulp waar nodig. Zo kan er advies worden gegeven aan de leerkracht van een groep waar er verbetering gewenst is of kan de anti-pestcoördinator hulp bieden bij een interventie, zoals de steungroepaanpak. Het team van De Krabbenkooi ontwikkelt zich tot Rots- en Waterschool. Dat betekent dat alle leerkrachten dezelfde Rots en Water - taal spreken en de leerlingen bewust zijn van lichaamshouding en de ademhaling. Leerlingen leren zich focussen en leren de juiste keuzes te maken voor zichzelf en voor de ander. LEES MINDER
respect
aandacht
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Krabbenkooi voor sociale ontwikkeling?
Het team van Basisschool De Krabbenkooi vindt het belangrijk dat leerlingen, ouders en teamleden met respect met elkaar omgaan. Leerlingen leren dat aan iedere handeling een keuze voorafgaat en dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de gemaakte keuze. Respect, samenwerking, betrokkenheid en verantwoordelijkheid zijn kernwaarden van de school. Binnen het KiVa aanbod wordt dagelijks aandacht besteed aan het groepsproces. Leerlingen leren hoe zij zich kunnen ontwikkelen tot een fijne en sociaal vaardige deelnemer van een groep. Tweemaal per jaar vullen leerlingen een vragenlijst in over wederzijds respect, vriendschappen en eventueel pestgedrag. Naar aanleiding van de antwoorden wordt de score geanalyseerd en waar nodig interventies gepleegd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Krabbenkooi om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Krabbenkooi gebruikt KiVa en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Krabbenkooi?
Basisschool De Krabbenkooi gebruikt de methoden KiVa en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.