
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Bergen is 31,88 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.86% scoren de leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt ook significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94.82%). De school demonstreert hiermee een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, wat aansluit bij het beleid om vroegtijdig te interveniëren bij achterstanden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 52.14%, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41.2% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 53.43%, toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen de ambitieuze leerdoelen bereikt. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hierbij effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn geconcentreerd op de theoretische leerwegen: 14.81% havo/vwo en 3.7% vwo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (18.52% vs. 16.45% regio), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Het percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) is met 3.7% lager dan het regionaal gemiddelde (5.52%), wat wijst op een academiche focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Bergen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.15 | 172.15 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden de tussenresultaten gebruikt om de opbrengsten in kaart te brengen met het team. De conclusies resulteren in een actiemuur. De acties worden gebruikt bij het maken van de instructieplannen. Er kunnen acties zijn die vragen om een schoolbrede aanpak. Deze worden meegenomen in het schoolverbeterplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.76% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). Een opvallend hoog percentage van 76.19% blijft op adviesniveau, wat de zorgvuldige advisering onderstreept. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen in Limburg, mogelijk door de beschreven 'doorlopende leerlijnmonitoring'.
Sociale ontwikkeling
Scholen zijn verplicht zorg te dragen voor een veilige school. Sinds augustus 2015 is de Wet Veiligheid op school van kracht. Doel: pesten aanpakken en de veiligheid voor leerlingen op school te vergroten. Wij werken met Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Belangrijk voor nu en later. Kwink heeft twee lijnen: voor sociaal-emotioneel leren én voor burgerschap. Samen vormen die een dekkend aanbod voor de inhouden van de nieuwe Burgerschapswet. Besef hebben van jezelf * Kunnen inschatten van je eigen gevoelens * Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht * Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander * Empathie * Perspectief nemen * Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen * Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken * Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander * Bijdragen aan een positief klimaat in je school * Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement * Impulscontrole bij stressvolle situaties * Omgaan met heftige emoties * Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren * Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking * Sociale druk weerstaan * Conflicten oplossen. LEES MINDER
Respect
prettige, veilige omgeving
democratisch burgerschap
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool De Fontein maakt gebruik van Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie van bijvoorbeeld pesten en de kracht van een veilige groep. Daarnaast zijn er 4 leerling-mediatoren (groep 7 en 8) die getraind zijn om te helpen bij conflicten en letten op het welzijn van de kinderen tijdens het buitenspelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Fontein gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Cito Sociaal Emotioneel Leerling in Beeld 3 tm 8, Vragenlijst Vensters PO groep 6, 7 en 8, Stoeltjesdans: https://stoeltjesdans.nl/.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Fontein?
RK Basisschool De Fontein gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.