
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Beatrix Bergeijk is 29,18 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie 'streef_niveau' voor gecombineerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
95.4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 53.4% gehaald, wat boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48.6% ligt. Dit reflecteert een sterke basiskwaliteit met ruimte voor verbetering in verdiepend leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op theoretische routes: 20.8% havo/vwo en 8.3% vwo (vs. 10.9% en 18.6% regionaal). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1.0% regio), terwijl vmbo-k een sterke vertegenwoordiging heeft (20.8% vs. 9.2% regio). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Beatrix Bergeijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.21 | 175.23 | 173.83 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
2x per jaar Kijken we of het aanbod passend is geweest. Dit doen we aan de hand van de school- en groepsbesprekingen waarbij de Cito LIB opbrengsten centraal staan. We bekijken eerst of het aanbod op schoolniveau een aanpassing nodig heeft, daarna bekijken we dit voor de groep en daarna eventueel voor de individuele leerling. We houden de opbrengsten tegen het licht en leggen ze naast de ambitie. De onderwijsplannen zijn leidend voor ons aanbod (sommigen zijn nog in ontwikkeling). Uiteraard vormen observaties in de les en toetsen een onderdeel van het volgen van het onderwijsproces. Meer en meer willen we leerlingen hier bij betrekken! Als de respons op instructie voldoende is, gaan we door met wat we al deden. Als dit onvoldoende is, dan gaan we analyseren en op basis van die analyse doen we wellicht een aanpassing.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7.1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 28.6% boven het advies uitkomt. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ieder mens ontwikkelt en leert het beste als hij/zij zich prettig voelt. We streven dus naar een omgeving waarbinnen iedereen zich fijn voelt en ook het gevoel heeft dat hij/zij zichzelf kan zijn. Leren doe je vooral samen, het is daarom fijn om te leren hoe je moet samenwerken (dit doen we vooral via SlimPlan werkvormen).
Plezier
Eigenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Prinses Beatrix voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Prinses Beatrix volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met Kindbegrip-vragenlijsten, waarvan de uitkomsten worden besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Prinses Beatrix om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Prinses Beatrix gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Prinses Beatrix?
Basisschool Prinses Beatrix gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.