Openbare basisschool Berg
Langen Akker 122
6325 CN Berg

Schoolweging

Schoolweging
26.76
Spreiding
6.46

De schoolweging van Berg is 26,76 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,76% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit. De school presteert zelfs beter dan vergelijkbare scholen (96,45%), wat aansluit bij het intensieve taal- en rekenbeleid uit het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 55,13% behaald, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (spreiding 6,46) meer dan de helft van de leerlingen naar hogere rekendoelen begeleidt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 61,13%, wat mogelijk samenhangt met een lagere schoolweging elders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (25% tegen 18,61% regio), maar ook relatief veel vmbo-(g)t/HAVO-adviezen (13,89%). De combinatie van praktijkonderwijs (0%) en vwo-advies (25%) weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie. Dit past bij de werkwijze om adviezen te baseren op een meerjarig volgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBergGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen Openbare basisschool Berg volgen we alle leerlingen aan de hand van een leerlingvolgsysteem. Daarvoor gebruiken we Parnassys en Cito LOVS. In Parnassys leggen we vast welke resultaten je kind behaald heeft op de methode gebonden toetsen. Parnassys wordt in groep 1/2 ook gebruikt om leerlijnen te volgen. In de leerlijnen staan allerlei doelen beschreven waaraan in de groep gewerkt wordt. Door middel van observaties wordt de ontwikkeling van de kinderen op de leerlijnen gevolgd. In Cito LOVS staan de behaalde resultaten van de cito toetsen. In het schoolrapport doen we verslag van beide soorten toetsen. Daarbij zijn de methode toetsen een signaal of de leerling de stof van het blok begrepen heeft. En de cito toetsen geven weer op welk niveau je kind op de langere termijn de leerstof verwerkt heeft. Het Cito LOVS krijgt in schooljaar 2023-2024 een nieuwe naam en heet vanaf dan "Leerling in Beeld". De toetsafnames en resultaatmetingen binnen blijven in dit systeem beginsel hetzelfde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 8,33% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat de betrouwbaarheid van het adviesproces benadrukt. Het lage percentage boven-advies (8,33%) suggereert dat de school conservatief adviseert, in lijn met het ‘voorlopig advies’-systeem in groep 7.

Sociale ontwikkeling

Veilig, vertrouwd en wijs zijn de waarden van waaruit we werken en die we kinderen mee willen geven. De invulling die we geven, is dat we leerlingen vanuit de eigen, vertrouwde omgeving willen leren om kennis te maken met de wereld om hen heen. We maken de directe omgeving in school veilig doordat we kinderen leren hoe je soepel met elkaar omgaat en tegelijkertijd goed voor jezelf kunt opkomen. We vinden dat we samen verantwoordelijk zijn voor die veilige omgeving en voor de sfeer. We doen dit doordat we als leerkrachten zelf het goede voorbeeld geven. Daarnaast gaan we in de komende twee jaren op zoek naar een methodiek waarmee we onze leerlingen de vaardigheden kunnen aanreiken om voor jezelf op te komen op een soepele, sociale manier. In ons onderwijs zijn niet alleen de opbrengsten van rekenen en taal belangrijk. We leren kinderen ook door middel van spelend leren en ontwikkelingsgericht werken om de wereld vanuit de eigen vertrouwde omgeving verder te ontdekken. De vaardigheid om eerst te denken, dan te durven en het vervolgens ook te doen, is een goede basis om dat op een veilige manier te doen. De 21e eeuwse vaardigheden zijn het uitgangspunt voor de bredere ontwikkeling van vaardigheden, waarbij we ons binnen de Openbare basisschool Berg in de komende periode vooral richten op vaardigheden als zelfregulering, samenwerken, problemen oplossen, kritisch denken en communicatieve vaardigheden. Daarna komen er ICT vaardigheden bij als mediawijsheid en informatievaardigheden. LEES MINDER

Veilig, vertrouwd en wijs

Denken, durven en doen

Ontdekken & leren in deze tijd

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Berg voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool Berg besteedt in de eerste weken van het schooljaar extra aandacht aan groepsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de gedragsverwachtingen (respect, veiligheid en vertrouwen) worden benadrukt. Vanaf 2023/2024 wordt het programma HiRO gebruikt om groepsvorming en relaties te ondersteunen. Pesten wordt niet geaccepteerd, en er wordt jaarlijks aandacht besteed aan dit onderwerp. Er zijn vertrouwenspersonen beschikbaar voor kinderen die pesten ervaren. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd middels vragenlijsten (sociogram/Sometics) vanaf groep 3 en een volgsysteem (was ZIEN!, wordt vervangen in 2023/2024) dat de veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart brengt, waarbij de resultaten worden besproken in de kernteams en dienen als basis voor gesprekken met kinderen en ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Berg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool Berg gebruikte de Vensters PO Veiligheidsmonitor en Sociale Kaart / Sometics om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool Berg?

Openbare basisschool Berg gebruikt de methode Goed gedaan voor sociaal-emotioneel leren.