
Schoolweging
De schoolweging van School met de Bijbel Benthuizen is 28,42 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het landelijk vergelijkingscijfer (96,4%), toont het aan dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, mede door hun gestructureerde toetsprotocol met 40% gewicht voor begrijpend lezen en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit ligt echter lager dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,42). De school zet sterk in op maatwerk, zoals beschreven in hun ontwikkelingsperspectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert opvallend vaak havo (42,3%, vs. 16,1% bij vergelijkbare scholen). Praktische adviezen (vmbo-b/k) zijn met 11,5% hoger dan het landelijk gemiddelde (9,6%). De focus op middelbare adviezen (15,4% vmbo-(g)t) weerspiegelt de zorgvuldige afweging tussen prestaties en ontwikkelpotentieel, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | School met de Bijbel Benthuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.82 | 175.23 | 175.04 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een aantal keer per jaar worden niet-methode gebonden toetsen afgenomen. Dit zijn genormeerde toetsen waarmee we de ontwikkeling van de groep en van de leerlingen kunnen volgen. Op onze school gebruiken we hiervoor de toetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van Cito. De uitslagen van alle toetsen worden geregistreerd in ParnasSys, het digitale leerlingvolgsysteem. De observaties en toetsuitslagen worden in de digitale leerlingdossiers bijgehouden, zodat we leerlingen gedurende de hele schoolloopbaan kunnen volgen. Evenals alle persoonlijke gegevens vallen ook deze gegevens onder de wet bescherming privacygegevens. Dat vraagt zorgvuldigheid in omgang en bewaring. Zonder toestemming van de ouders kunnen ze nooit ter beschikking aan derden worden gesteld. Het leerlingvolgsysteem meet systematisch de prestaties van de leerlingen aan de hand van genormeerde landelijke toetsen. Het leerlingvolgsysteem geldt voor de kinderen van groep 3 t/m 8. Voor groep 1 en 2 is er het leerlingvolgssytseem Leerlijnen Jonge Kind. De leerprestaties van leerlingen kunnen opvallen. Dat kan gaan om achterblijvende leerprestaties maar ook om een meer dan gemiddelde begaafdheid. Er is hoe dan ook een zo passend mogelijke begeleiding nodig. Vooral in de vakken lezen, taal en rekenen is het van belang de knelpunten bij kinderen vroegtijdig op te sporen. Een aantal keer per jaar zijn er gesprekken tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht. Gesproken wordt dan over de resultaten van de groep en de ontwikkeling van de leerlingen. Doel hiervan is tijdig te kunnen reageren op de resultaten van de groep en om te bespreken hoe deze verbeterd kunnen worden. Aandachtspunten die zeker meegenomen worden zijn bijv. onderpresteren of het meer leerstof aan kunnen. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden en belemmering in de ontwikkeling van de individuele leerling. In deze bespreking staan de onderwijsbehoeften van de leerling centraal en de vraag hoe we daarin tegemoet kunnen komen. Voor de meeste leerlingen in de groep betekent dit dat zij worden ingedeeld in één van de niveaugroepen. Voor een enkele leerling en/of een enkel vakgebied kan dit betekenen dat de leerling een eigen programma krijgt. Mocht dit voor uw kind noodzakelijk zijn dan zal dat altijd besproken worden met u als ouder. Er wordt dan een ontwikkelingsperspectief opgesteld voor uw kind. In het belang van het kind kan het voor hem of haar soms gewenst zijn om een groep nog een jaar over te doen, of, in heel bijzondere gevallen, een groep over te slaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,1% presteert onder advies (vergelijkbaar met landelijk 11,8%), terwijl 66,7% op niveau blijft. De lage doorstroom naar hogere niveaus (22,2% boven advies vs. 25,3% landelijk) suggereert realistische advisering. Dit past bij de beschreven aanpak van 'kansrijk adviseren' met integrale evaluatie van leerlingkenmerken.