IKC BentelWijz
Burg Buijvoetsplein 70
7497 LD Bentelo

Schoolweging

Schoolweging
26.81
Spreiding
5.57

De schoolweging van BentelWijz is 26,81 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee stevige basisvaardigheden voor alle leerlingen, inclusief die met een complexere achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit duidt op effectieve borging van hogere cognitieve vaardigheden, mede dankzij het adaptieve onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke nadruk op middelbare niveaus zien: 40% vmbo-(g)t en 30% havo (vs. 16,45% en 16,07% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vwo-advies (10%) ligt iets onder regionale benchmarks (18,61%), wat mogelijk samenhangt met de nadruk op maatwerk en realistische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBentelWijzGemeente AmsterdamNederland
LIB175.95177.26175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IKC BentelWijz heeft een toetskalender opgesteld, waarin het schooljaar in twee groepsplanperioden gesplitst. De eerste groepsplanperiode is van begin van het schooljaar tot januari, dus tot de data-analyse na het afnemen van de M-toetsen van Cito Leerling in Beeld. De tweede periode is vanaf de M-toetsen tot einde schooljaar. Beide periodes zijn weer verdeeld in twee subperiodes. Halverwege iedere groepsplanperiode wordt geëvalueerd of de kinderen nog in de juiste instructiegroep zitten. Hierbij worden o.a. de opbrengsten uit de methode-gebonden toetsen gehanteerd en de observaties van de leerkrachten. Indien noodzakelijk wordt het groepsplan dan aangepast. Na iedere groepsplanperiode wordt altijd de hele periode geëvalueerd en aangepast. De ZKC-er heeft hierin een belangrijke leidende en begeleidende rol. In de klassenmap heeft iedere leerkracht een overzicht, waarop alle kinderen op instructieniveau staat vermeld in een kleurencode conformerend aan de opbrengsten in ParnasSys. Deze kaart is de leidraad bij het uitvoeren van de instructies voor de primaire vakken: rekenen, (begrijpend) lezen en spelling. De directie en de ZKC-er stellen een document Data-analyse op. Dit document wordt met met de kwaliteitsmedewerker van Stichting Brigantijn besproken. De opbrengsten van de Midden- en Eindtoetsen worden altijd op teamniveau besproken en geanalyseerd. De uitkomsten van deze besprekingen vormen dan het startpunt voor de nieuwe groepsplanperiode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,43% van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Mogelijk reflecteert dit de hogere complexiteit van de leerlingenpopulatie. Desalniettemin scoort 17,86% boven advies, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

IKC BentelWijz wil een veilige leer- en ontwikkelingsomgeving bieden voor alle kinderen. Kinderen moeten met plezier naar het IKC gaan en er dient een prettig pedagogisch klimaat en werksfeer in de verschillende groepen te heersen. Respectvol omgaan met elkaar is hierbij van eminent belang, waarbij de rol van de leerkracht significant is. Hij/zij is immers de leider en begeleider binnen de groep. Leerlingen leren en ervaren hoe ze kunnen bijdragen aan het welbevinden van de ander in de groep. Vanuit de KiVa werkwijze willen we er samen voor iedereen een fijne school van maken. LEES MINDER

Respect

Samenwerken

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van IKC BentelWijz voor sociale ontwikkeling?

IKC BentelWijz hanteert de kernwaarden betrokkenheid, respect, talent, plezier, uitdaging en bloei. Om preventief te werken aan een sterk pedagogisch klimaat wordt vanaf september 2024 de methode KiVa gebruikt. KiVa is een wetenschappelijk onderbouwde aanpak die werkt vanuit de gedachte dat kinderen als groep gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het welbevinden van iedereen binnen de groep, met als motto: 'Samen maken we er een fijne school van!'. De ZKC-er monitort de gegevens uit halfjaarlijkse vragenlijsten en observaties, waarna gezamenlijk een handelingsplan wordt opgesteld. Indien noodzakelijk kan ook het protocol 'De veilige school' worden gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC BentelWijz om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC BentelWijz gebruikt de Kivamonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC BentelWijz?

IKC BentelWijz gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.