
Schoolweging
De schoolweging van Sint Victorschool Benschop is 29,68 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert Sint Victorschool goed boven de landelijke norm van 85%. De score ligt wel 4,7 procentpunt lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,9%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in de leerlingenpopulatie, ondanks een score iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op praktische leerwegen: 37,5% vmbo-b advies tegenover 25% vmbo-(g)t. Opvallend is het ontbreken van havo/vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 10,9% havo/vwo adviseren. De combinatie van 12,5% vmbo-k/-(g)t en 12,5% vmbo-b/k benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden binnen het vmbo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Victorschool Benschop | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,6% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief lage adviezen (geen havo/vwo) en de complexere schoolweging. Tegelijkertijd scoort 14,3% boven advies, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde ‘groeigericht begeleiden’.