School Met De Bijbel
Rijnsteeg 5
6721 NP Bennekom

Schoolweging

Schoolweging
26.78
Spreiding
5.73

De schoolweging van School Met De Bijbel Bennekom is 26,78 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, scoort de school uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke norm van 85% en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen, ongeacht hun startniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Hiermee overtreft de school zowel het regionale (63,3%) als landelijk gemiddelde, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 34,9% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 27,9% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (4,7% vmbo-k vs. 9,2% regio), wat aansluit bij het hogere streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchool Met De Bijbel BennekomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen methodetoetsen af. In het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar nemen we de toetsen van Cito/Leerling in Beeld af. Met de middentoetsen (januari-februari) van Cito/Leerling in beeld zitten we met alle vakken en alle toetsen boven het landelijk gemiddelde We nemen in februari 2024 de doorstroomtoets af in de groepen 8.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,4% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegenover 25,3% landelijk. Het percentage onderadvisering (17,4%) ligt hoger dan het gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de kritische adviesnormen. De school hanteert hierbij een transparant traject met tussentijdse 'schotten voor de boeg' om verwachtingen te managen.

Sociale ontwikkeling

De visie van onze school is dat veiligheid, vertrouwen en relatie de basis vormen om tot goede leerresultaten te kunnen komen. Aan deze basisvoorwaarden wordt dagelijks door leerkrachten samen met kinderen gewerkt. Respect voor iedereen op school is daarbij erg belangrijk en een basisprincipe. De eerste 7 weken in de groep zijn cruciaal. Het goede groepsgevoel moet in deze periode ontstaan. Regels, afspraken en routines moeten voor iedereen duidelijk zijn. Vanuit deze opgebouwde voorwaarden kunnen leerlingen zich ontwikkelen en groeien in talent gedurende het schooljaar. Vanzelfsprekend evalueren de docenten met de kinderen en bouwen door het jaar heen verder aan de basisvoorwaarden. LEES MINDER

veiligheid

vertrouwen en autonomie

respect en relatie

Wat is de werkwijze van School Met De Bijbel voor sociale ontwikkeling?

Het veilige klimaat op School Met De Bijbel staat dagelijks centraal. Iedere week is er een vaste regel waar in elke groep aandacht aan wordt besteed. In elke groep worden door de leerkracht en de kinderen samen groepsregels opgesteld. Daarbij gebruikt School Met De Bijbel onder andere 'Kwink' voor het sociaal-emotioneel leren. Daarnaast worden er regelmatig gastlessen verzorgd over uiteenlopende onderwerpen, zoals het omgaan met gehandicapte medemensen, geld, drugs en alcohol en gastlessen van mensen die werkzaam zijn in ontwikkelingslanden.

Welke registratievorm(en) gebruikt School Met De Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School Met De Bijbel gebruikt sociogrammen, sociaal emotionele vragenlijsten, leerlijnen van het Jonge Kind en leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School Met De Bijbel?

School Met De Bijbel gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Taakspel, Kwink en Mindsetlessen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.