Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer
Molenstraat 98
6721 WP Bennekom

Schoolweging

Schoolweging
27.29
Spreiding
5.96

De schoolweging van Eben-Haëzer Bennekom is 27,29 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,87% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), maar bevestigt een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,87% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), toont de school hiermee aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen een hoger niveau bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief vaak hogere onderwijsniveaus: 27,78% havo en 27,78% vwo (tegenover regionale gemiddelden van circa 16,07% voor havo en 18,61% voor vwo). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit onderstreept een nadruk op theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben-Haëzer BennekomGemeente AmsterdamNederland
LIB172.36175.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden besproken tijdens de groepsbesprekingen. Leraren stellen voor de hoofdvakken doelen op. We vinden het vooral belangrijk dat iedere leerling met zijn of haar mogelijkheden ontwikkeling laat zien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

82,76% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 3,45% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Op onze school worden de leerlingen toegerust om uit te groeien tot zelfstandige, dienstbare persoonlijkheden. Dienstbaar naar God, elkaar (je naaste) en de samenleving. Daarvoor moeten de leerlingen voldoen aan bepaalde basisvoorwaarden: - competentie (kan ik de opdracht aan),- relatie (verhouding tot anderen om je heen), - autonomie (ik onderneem het zelf) en ben zelf verantwoordelijk). Gedurende de schooldag, maar specifiek tijdens Godsdienstlessen, lessen Sociale Vaardigheden en lessen Burgerschap proberen we de leerlingen te activeren en te motiveren om hun plek in de maatschappij in te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen handelen We maken gebruik van de sova-methode Kwink. Hiermee is er sprake van een doorgaande leerlijn door heel de school. LEES MINDER

Rentmeesterschap

Dienstbaarheid

Gerechtigheid

Hoe bevordert Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer zijn gebaseerd op de Bijbel. De school ziet het als haar taak om vanuit Gods Woord de talenten van leerlingen te ontwikkelen, zodat zij een dienende houding aannemen ten opzichte van de schepping, hun medemens en de maatschappij. Dit komt tot uiting in zaken als het niet verspillen van materialen, het aanleggen van een schooltuin, het aanleren en handhaven van regels, het zorgen voor een veilige leeromgeving en het rekening houden met de uniciteit van ieder kind.

Welke instrumenten gebruikt Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?

Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer gebruikt 'Kijk!' en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden gebruikt Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer voor sociaal-emotioneel leren?

Reformatorische Basisschool Eben-Haëzer maakt gebruik van de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.