Basisschool Sint Alexander in Bennekom - Resultaten

Basisschool Sint Alexander
Acacialaan 32 A
6721 CP Bennekom

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
23.03
Spreiding
5.4

De schoolweging van Sint Alexander is 23,03 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,19% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. De vakdidactische aanpak voor basisvaardigheden, zoals vermeld in het jaarverslag, draagt hier duidelijk aan bij.

Fundamenteel niveau

Score: 97.1887%

Streefniveau

63,45% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Streefniveau

Score: 63.4538%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 35,71% vwo-advies (regio 18,61%) en 28,57% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% in de regio), wat aansluit bij de pedagogische visie op ontwikkelingsgericht leren.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Longitudinaal onderzoek toont 6,2% voortgangsversnelling in rekenvaardigheid tussen groep 6 en 8. De school scoort 4,3% hoger op maatwerktoetsen dan vergelijkbare scholen in Gelderland, mede dankzij het 'leren op eigen niveau'-beleid.

ToetsSint AlexanderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten We streven bij elk kind naar leeropbrengsten die passen bij zijn/haar mogelijkheden. Hierbij staat de totale ontwikkeling van het kind voorop. We zijn van mening dat er alleen goed gewerkt kan worden aan de opbrengsten indien we het kind in zijn totale ontwikkeling voor ogen hebben en hoge verwachtingen hebben van de unieke mogelijkheden en talenten. Dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. We stellen ons steeds de vraag hoe we ons onderwijs verder kunnen verbeteren. Dit doen we onder andere door het verzamelen en analyseren van de door ons behaalde resultaten; wat zien we, hoe kunnen we dit verklaren, wat vinden we ervan en wat gaan we ermee doen? Omdat we uitgaan van de totale ontwikkeling van het kind vinden we het ook heel belangrijk om factoren als welbevinden, werkhouding en sociaal gedrag mee te nemen. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken ontwikkelen en de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen. Toetsing Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. We maken hiervoor gebruik van methodetoetsen en van de toetsaanbieder DIA. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (DIA). Ouders krijgen in groep 7 een pre-advies en in groep 8 een definitief VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure hebben we beschreven in een kwaliteitskaart.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

73,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (13,33%) benadrukt de kwaliteit van het doorstroombeleid, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De school werkt met de methodiek van KlasssenKracht. Het hele team heeft hiervoor een twee-jarig scholingstraject gevold. Daarnaast zijn er twee leerkrachten specialist KlassenKracht. Het uiteindelijke doel is om een sociaal krachtig en veilig klimaat in zowel de klas als de school te realiseren. KlassenKracht: met RESPECT voor de klas R: Regels, Routines en Rituelen E: Erbij horen S: Samenwerken en Samenspelen P: Persoonlijk Meesterschap E: Energie C: Contact en Communicatie T: Trainen van Vaardigheden LEES MINDER

Aandacht en zorg voor elkaar

Samen werken en samen spelen

Samen met ouders

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Alexander voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Sint Alexander werkt sinds schooljaar 2017-2018 met de methodiek KlassenKracht. Deze methodiek richt zich op het scholen van het team om zo beter in te kunnen spelen op de behoeften van de groep. Iedere groep maakt aan het begin van het jaar een missie, welke gedeeld wordt met de ouders. Ouders worden tijdens de informatieavond geïnformeerd over de verschillende fases waarin een groep zich gedurende het jaar bevindt. Twee leerkrachten zijn specialist KlassenKracht en bieden ondersteuning aan collega's met betrekking tot individuele leerlingen of groepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Alexander gebruikt de registratievorm 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Alexander?

Basisschool Sint Alexander gebruikt de methode KlassenKracht voor sociaal-emotioneel leren.