
De resultaten van De Franciscus in Bennebroek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Franciscus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Franciscus
De schoolweging van De Franciscus is 25,70 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Franciscus bij jullie?
Ontdek hoe goed De Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 97,78% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school excellent ten opzichte van de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
79,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, met name bij kansrijke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Franciscus?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 37,5% vwo en 33,3% havo/vwo (tegenover 18,6% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale trends (1,01%), wat past bij het schoolbeleid van 'kansrijk adviseren'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Franciscus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken geen gebruik van maandelijkse (methode-) toetsen, maar volgen de leerlingen met de gemaakte opgaven in Snappet. Voorafgaand aan de les wordt gekeken naar de voortgang/eerdere resultaten van de leerlingen met betrekking tot het doel. Dit is leidend voor de instructie en de opgaven die de leerling vervolgens moet maken die les. Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Dit doen we met behulp van het leerlingvolgsysteem IEP, dat goed past bij onze visie op onderwijs, namelijk: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: Taalverzorging Rekenen Technisch lezen Begrijpend Lezen Hart en handen Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Door de resultaten van Snappet en IEP te combineren zien we of de aangeboden lesstof passend is. Met elke leerling wordt samen met de ouders en leerkracht een startgesprek gevoerd om samen te bespreken waar de leerling de focus op gaat leggen en wat de leerling zou willen ontwikkelen. De onderwijskundige doelen op leerling-, groeps- en schoolniveau worden op de volgende wijze in beeld gebracht: Bij groepsbesprekingen met IB, met leerlingen in de doelengesprekken, In gesprekken met kinderen en ouders tijdens de start-, voortgangs- en tussentijdse gesprekken. Tijdens de bouwvergaderingen en teambijeenkomsten analyse van observaties, reflecteren en bijstellen doelen N.a.v. de tussentijdse opbrengsten in Snappet en IEP: opbrengstenanalyse Middels de uitvraag sociale vaardigheden en veiligheidsbeleving in KanVas
Zitten de oud-leerlingen van De Franciscus in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 25% van de leerlingen onder advies presteert, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan verklaard worden door het risicobewuste adviesbeleid waarbij leerlingen op uitdagende niveaus worden geplaatst. Tegelijkertijd scoort 10,71% boven advies, wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding bevestigt.
Sociale ontwikkeling
We zijn een erkende Kanjerschool en dat is merkbaar is de dagelijkse sociale omgang. Met de Kanjertraining verbeteren we het gevoel van veiligheid en vertrouwen in de klas, versterken we de sociale vaardigheden van de kinderen en werken we aan oplossingsstrategieën bij pesten. De visie van de school en de levensbeschouwelijke visie liggen ten grondslag aan onderstaande drie kernwaarden en vormen voor ons de basis: Goed leven (Pedagogische visie) Iedereen op deze school mag/kan en durft zichzelf te zijn Respect voor elkaar en de ander Verbinding met de ander, leren samen te leven Goed leren (Onderwijskundige visie) Bijdrage in de ontwikkeling van het kind Steentje bijdragen aan de toekomst Positief Goed samenleven (Maatschappelijke visie) Vrijheid en vertrouwen Verbinding Iets over hebben voor de ander LEES MINDER
diversiteit en gelijkheid
positief: vertrouwen
veiligheid en duidelijkheid
Wat is de werkwijze van De Franciscus voor sociale ontwikkeling?
Naast de Kanjerlessen en lessen mediawijsheid, organiseert De Franciscus regelmatig samenwerkingsmomenten die groepsoverstijgend georganiseerd worden. Lessen begrijpend lezen en Engels worden in gemengde samenstelling gegeven. Elkaars talenten bewonderen tijdens het Open Podium of muziekpresentaties vieren we ook samen. Zo ontstaat sociaal een hechte band, ook buiten de eigen jaargroep. Op vrijdagmiddag worden er aan de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 ‘ateliers’ gegeven. Ateliers zijn uitdagend, komen tegemoet aan talenten van kinderen en leerkrachten en zijn betekenisvol. De leerlingen kiezen wat zij willen doen. Binnen een periode van drie of vier weken staat één techniek centraal, zoals handvaardigheid, programmeren, textiel, drama, koken, verzorgen en techniek. Op De Franciscus gaat het ontwikkelen en leren van kinderen verder dan de eigen gebouwen. ‘Samenkomen’ is een belangrijk thema. Samen met omliggende organisaties organiseren we dat ouderen, mensen met een beperking en jonge kinderen samenkomen. Om te ontmoeten en te leren ván en met elkaar. Denk hierbij aan het samen met ouderen of deelnemers van de dagbesteding maken van kerststukjes, bijwonen van de musical, lampionnenoptocht, paaseieren zoeken en deelname aan de Pannenkoekendag.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Franciscus gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Franciscus?
De Franciscus gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.