
De resultaten van De Franciscus in Bennebroek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Franciscus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Franciscus bij jullie?
Ontdek hoe goed De Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Franciscus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van groep acht zou moeten beheersen. Voor De Franciscus is dit resultaat, gemeten via de doorstroomtoets, een belangrijke indicator van onze onderwijskwaliteit. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode de kernvaardigheden onder de knie moet hebben. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Franciscus in Bennebroek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Groei op Basisschool De Franciscus
Het streefniveau op Basisschool De Franciscus daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. Dit draagt bij aan een solide voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De Onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze op maat gemaakte ambitie-indicator helpt ons om gericht te werken aan de individuele ontwikkeling en leerresultaten van elke leerling op onze school in Bennebroek.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Franciscus?
Ontdek hoe leerlingen van Basisschool De Franciscus presteren in het voortgezet onderwijs. Onze school staat bekend om het hoge percentage leerlingen dat doorstroomt naar Havo of VWO, wat getuigt van de kwaliteit van ons onderwijs. Wij streven ernaar om elke leerling te begeleiden naar een passend vervolgonderwijs. Dit betekent een plek waar ze worden uitgedaagd, maar niet overvraagd. Onze focus ligt op een brede ontwikkeling, die verder reikt dan alleen de kernvakken, en op het vinden van de juiste school voor elke unieke leerling. De schooladviezen die we geven, blijken in de praktijk zeer passend. Na drie jaar in het voortgezet onderwijs zitten de meeste leerlingen op of zelfs boven het niveau van hun schooladvies. Een klein percentage stroomt af, wat vaak te maken heeft met ons kansrijke adviesbeleid. Bij twijfel en een goede werkhouding kiezen we ervoor om een iets hoger niveau te adviseren, ook als de directe resultaten dat nog niet volledig ondersteunen. Informatie en begeleiding bij schoolkeuze Wij hechten veel waarde aan het informeren van kinderen en ouders over de diverse mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs in onze regio. Het is essentieel dat leerlingen terechtkomen op een school waar ze zich prettig voelen en waar ze succesvol kunnen zijn. Daarom delen we tijdig informatie over middelbare scholen, open dagen en de stappen in het adviestraject. Dit proces begint al in groep 6 met een eerste indicatie per vakgebied en werkhouding. In groep 7 ontvangen alle leerlingen een voorlopig advies. Het definitieve schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld. Dit gebeurt op basis van leerresultaten vanaf groep 6, observaties van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden in groep 6, 7 en 8, en de algehele schoolontwikkeling. De wensen van ouders en de leerling worden meegenomen, maar het belang van de leerling staat altijd voorop. In januari van groep 8 bespreken we het voorlopige advies met leerlingen en ouders. Na een onafhankelijke IEP Doorstroomtoets in februari, wordt het advies half maart definitief gemaakt. Een hogere toetsuitslag kan leiden tot een hoger definitief advies, tenzij dit niet in het belang van de leerling wordt geacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Franciscus: Kanjerschool met Aandacht
Basisschool De Franciscus is een trotse Kanjerschool. Deze erkenning zie je terug in de dagelijkse sociale interacties tussen leerlingen en leerkrachten. Door middel van de Kanjertraining creëren we een veilige en vertrouwde leeromgeving, waarin kinderen hun sociale vaardigheden ontwikkelen en leren omgaan met uitdagingen zoals pesten. Onze schoolvisie en levensbeschouwelijke waarden vormen de basis voor drie kernwaarden die we nastreven: goed leven, goed leren en goed samenleven. We geloven dat ieder kind zichzelf mag zijn en stimuleren respect voor elkaar en verbinding met anderen, zodat kinderen leren samenleven. Goed leren betekent voor ons een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van elk kind en hen voorbereiden op de toekomst. Op het gebied van goed samenleven staan vrijheid, vertrouwen en verbinding centraal, waarbij we elkaar iets gunnen en oog hebben voor de ander.
Diversiteit en Gelijkheid op De Franciscus
Positiviteit en Vertrouwen:
Veiligheid en Duidelijkheid in het Onderwijs
Hoe bevordert Basisschool De Franciscus de sociale ontwikkeling van uw kind?
Naast de Kanjerlessen en specifieke lessen mediawijsheid, organiseren we regelmatig projecten waarbij leerlingen uit verschillende groepen samenwerken. Denk hierbij aan begrijpend lezen en Engelse lessen in heterogene groepen, maar ook aan het bewonderen van elkaars talenten tijdens het Open Podium of muziekpresentaties. Dit versterkt de sociale banden, ook buiten de eigen jaargroep. Op vrijdagmiddagen bieden we voor de groepen 5 tot en met 8 uitdagende 'ateliers' aan. Deze ateliers sluiten aan bij de talenten van kinderen en leerkrachten en zijn betekenisvol, omdat de leerlingen zelf kiezen wat ze willen doen. Binnen een blok van drie tot vier weken staat een specifieke techniek centraal, zoals handvaardigheid, programmeren, textiel, drama, koken, verzorging of techniek. De Franciscus reikt verder dan de schoolmuren. Het thema 'samenkomen' is essentieel. In samenwerking met lokale organisaties brengen we ouderen, mensen met een beperking en jonge kinderen samen. Dit biedt unieke kansen voor ontmoeting en wederzijds leren. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk maken van kerststukjes met ouderen, het bijwonen van de musical, een lampionnenoptocht, paaseieren zoeken en deelname aan de Pannenkoekendag.
Welke systemen gebruikt De Franciscus voor het registreren van sociale resultaten?
Basisschool De Franciscus hanteert de volgende registratiemethode om sociale opbrengsten te monitoren:
- Kanvas
Met welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren werkt De Franciscus?
De Franciscus zet de volgende methodieken in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool De Franciscus: Toezicht op Kwaliteit
Basisschool De Franciscus, onderdeel van Stichting Jong Leren, verwelkomde in maart 2023 de onderwijsinspectie. Als trotse vertegenwoordiger van Jong Leren hebben we laten zien waar een excellente basisschool voor staat. Dit bezoek bevestigde de sterke prestaties van ons bestuur, WijWijzer, dat zelf toezicht houdt op de onderwijskwaliteit. Wij geloven in transparantie en continue verbetering. Daarom gaan we regelmatig in gesprek met de bestuurders van WijWijzer. Deze dialogen leiden tot waardevolle inzichten en scherpen onze visie aan. Het toegewijde team van De Franciscus presenteert dagelijks top-onderwijs, wat we graag delen tijdens deze kwaliteitsgesprekken. De onderwijsinspectie voert periodiek onderzoek uit naar de besturen en bezoekt scholen steekproefsgewijs. Wij staan volledig open voor deze bezoeken, want bij De Franciscus is de onderwijskwaliteit altijd op orde. U bent van harte welkom om onze resultaten te bekijken.