Integraal Kindcentrum de Regenboog
Bloemenstraat 2
6681 NN Bemmel

Schoolweging

Schoolweging
26.46
Spreiding
6.51

De schoolweging van De Regenboog Bemmel is 26,46 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,6% van de leerlingen op het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score is nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (96,7%) en reflecteert een stevige basiskwaliteit, met name op het gebied van gecijferdheid en taalbeheersing.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in vakken als wetenschap en techniek. De school scoort hiermee ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 34,3% havo/vwo of hoger (+9,6% t.o.v. regio). Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% in de regio. Met 20% vwo-advies (+1,4% boven landelijk) profileert de school zich als ambitieus, terwijl het vmbo-(g)t percentage (20%) aansluit bij het regionale beeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog BemmelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op IKC de Regenboog meten wij de tussenresultaten op verschillende manieren. Methodetoetsen Na elk blok wordt een methodetoets afgenomen. Het doel van deze toets is om te kijken of de kinderen de aangeboden lesstof beheersen. Wanneer blijkt dat dit niet het geval is, kunnen wij tussentijds bijstellen zodat de leerdoelen alsnog beheerst worden. CITO LVS We werken met CITO LVS. Dit is een leerlingvolgsysteem dat tweejaarlijks wordt afgenomen. Wij nemen de toetsen AVI, DMT, Rekenen, Spelling, Werkwoordspelling en Begrijpend lezen af. Deze toetsen zijn methodeonafhankelijk en zeggen iets over de ontwikkeling die onze leerlingen doormaken maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. Na een toetsperiode analyseren we de resultaten, houden we hierover een schoolbespreking en zetten we - waar nodig - gerichte interventies in.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau (+8,5% boven landelijk gemiddelde). Het percentage onderadvisering (14,3%) ligt iets hoger dan gemiddeld (11,8%), mogelijk door risicomijdende adviezen. De lage score voor bovenadvisering (14,3%) suggereert realistische inschattingen, passend bij de schoolspecifieke zorgstructuur.