
De resultaten van De Sterrenboog in Beltrum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Sterrenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Sterrenboog
De schoolweging van De Sterrenboog Beltrum is 29,21 , met een spreiding van 4,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Sterrenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed De Sterrenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (95,9%). Deze resultaten onderstrepen een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 79,1% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het regionale gemiddelde (57,8%). Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Sterrenboog?
De adviezen tonen een sterke focus op havo en hoger: 30% vmbo-(g)t/havo, 20% havo en 10% havo/vwo. Opvallend is het lagere percentage vwo-advies (10%) vergeleken met vergelijkbare scholen (18,6%). Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 2,5%, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sterrenboog Beltrum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.5 | 176.03 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met de Cito-toetsen, de methode gebonden toetsen en observaties volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind volgens verwachting gaat. Wij volgen de kleuters door observaties vast te leggen m.b.v. de leerlijnen van ParnasSys. Vanaf groep 3 worden de niet-methode gebonden toetsen van CITO ingezet. (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling). Van de medio- en de eind Cito resultaten wordt een diepteanalyse op schoolniveau gemaakt. Deze analyse wordt met het gehele team besproken. Om blijvend goede opbrengsten te waarborgen, maken we waar nodig een plan van aanpak. Elke groep heeft een groepsplan, waarin doelen worden beschreven op de verschillende vakgebieden. Het plan wordt aan het begin van het schooljaar vastgesteld n.a.v de evaluaties van het vorige schooljaar. In januari en juni wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden door de leerkracht. Hierin staan alle gegevens die van belang zijn om de ontwikkeling van het kind te blijven volgen. Dit dossier is altijd door ouders in te zien. In de ouder-kindgesprekken worden ouders op de hoogte gebracht van de ontwikkeling van hun kind. De intern begeleider bespreekt de ontwikkeling van de kinderen met de leerkracht tijdens een groeps- en/of leerlingbespreking. Soms verloopt de ontwikkeling van een kind niet volgens verwachting. Er vinden dan gesprekken plaats met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Wanneer gedrag, prestaties en resultaten aanleiding zijn om extra ondersteuning te bieden, stellen we, eventueel in samenwerking met de intern begeleider, een individueel handelingsplan op. Dit handelingsplan heeft een tijdelijk karakter. Het is de bedoeling dat kinderen door een kortdurende impuls een stap vooruit zetten. Zij worden in dit plan begeleid door de eigen leerkracht. Soms wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld dat is afgestemd op de eigen leerlijn van het kind. In een OPP wordt het uitstroomniveau van een kind beschreven met specifieke doelen tot en met groep 8. De intern begeleider stelt samen met de leerkracht en de ouders een OPP op. In het OPP wordt een ondersteuningsplan gemaakt, waarin korte en lange termijndoelen worden beschreven. Periodiek wordt het ondersteuningsplan bijgesteld en met ouders en het kind besproken.
Zitten de oud-leerlingen van De Sterrenboog in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
57,9% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Geen enkele leerling zit onder advies, wat wijst op een zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. Deze cijfers reflecteren het 'ontwikkelingsgerichte leerlingvolgsysteem' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Veilig schoolklimaat en sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) Op de Sterrenboog zorgen we voor een veilige plek om te werken en te leren en te mogen zijn wie je bent. In alle groepen maken we gebruik van de time-out kring en de feedback-kring. Op deze manier kijken we samen met de kinderen hoe we ons voelen en wat er op dit moment leeft, zodat we hier direct op in kunnen spelen. We spreken positieve gedragsverwachtingen uit. In de eerste zes weken van het schooljaar houden we de Sterrenboogweken. In deze weken besteden we aandacht aan kennismaken, groepsvorming en sociale omgangsregels. LEES MINDER
verbonden
ontdekken
eigenaarschap
Wat is de werkwijze van De Sterrenboog voor sociale ontwikkeling?
De Sterrenboog monitort jaarlijks de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen met behulp van een vragenlijst van SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst). Leerkrachten van groep 1 t/m 5 vullen deze lijst in voor de leerlingen, in groep 6, 7 en 8 wordt de lijst ingevuld door de leerkrachten én de leerlingen. De bevindingen worden geanalyseerd en waar nodig wordt een plan van aanpak ingezet op individueel of groepsniveau. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt met ouders besproken in de ouder-kind gesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Sterrenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sterrenboog gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.