
Schoolweging
De schoolweging van KOM.MIJN is 31,84 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de hogere schoolweging. De inspectiewaarde voor vergelijkbare scholen ligt op 95,2%, wat aantoont dat KOM.MIJN nog groeimogelijkheden heeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,84). De school zet extra in op maatwerkprogramma's voor rekenvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een brede spreiding: 27,9% vmbo-(g)t, 27,9% havo en 14,0% vwo. Opvallend is het hoge percentage praktisch georiënteerde adviezen (6,98% vmbo-b tegenover 5,52% regio). De verhouding theoretische/praktische adviezen (68,8% vs 31,2%) sluit aan bij het landelijk beeld, maar verschilt significant van vergelijkbare scholen in Limburg waar 18,6% vwo-advies gebruikelijk is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Venlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door al vroegtijdig de ontwikkeling van het kind op het PA centraal te stellen, wordt voor het jonge kind een doorgaande lijn naar de basisschool gewaarborgd. Hierbij is samenwerking tussen PA en basisschool van groot belang. Het PA en bs KOM.MIJN gebruiken beiden het observatie- en registratiesysteem KIJK!. De doorgaande lijn is hiermee gewaarborgd. De overdracht vanuit het KDV vindt plaats middels een overdrachtsformulier dat 3 x per jaar door de leidsters wordt ingevuld. Op de basisschool volgt de leraar door observatie, verzameling van oefenresultaten en toetsing van belangrijke basisvaardigheden, de ontwikkeling van het kind. Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt. De begeleiding wordt daarop afgestemd. De groepsleraar bespreekt met de ouders en met de teamleider de ontwikkelingen. Indien nodig wordt er een speciaal plan opgesteld voor uitvoering binnen de eigen groep of buiten de groep. Wij hanteren daarbij een aanpak, genaamd: handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Deze aanpak wordt ook binnen de peuterspeelzaal gehanteerd. Daarin is belangrijk dat, in samenspraak met ouders, gezocht wordt naar zowel beschermende en compenserende factoren, die het kind helpen om vooruit te kunnen, als ook risico’s en belemmerende factoren bij de ontwikkeling van de kinderen. We zoeken dus vooral naar positieve bouwstenen om het kind te helpen als de ontwikkeling vertraagt of stagneert. Het geheel wordt in de administratie van de groepsleraar verwerkt en opgeslagen. In oudergesprekken worden de ouders op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook de informatie van u, ouders/verzorgers draagt bij tot het beter leren kennen van uw kind waardoor wij beter onderwijs op maat kunnen bieden. Onderwijs vergt een constante aandacht voor taakwerkhouding, sociaal emotioneel gedrag en (leer)prestaties. Kinderen verschillen onderling bij de start van de basisschool in ontwikkelingsniveau, ontplooiingskansen en in wat optimaal in aanleg aanwezig is. De school kan pas tevreden zijn als wat haalbaar is bij elk individueel kind zo dicht mogelijk benaderd wordt. De school probeert dit te doen door veiligheid te bieden, een heldere structuur (regels, afspraken, duidelijkheid) en een goede afwisseling tussen inspannende en ontspannende activiteiten. De groepsleerkracht bekijkt en beoordeelt het werk van de kinderen. Middels het leerlingvolgsysteem (LVS) verzamelt hij/zij de vorderingen van de leerlingen. Met dit systeem kunnen we via toetsen en observaties informatie verkrijgen over de leer- en gedragskenmerken van de kinderen. Het LVS is met name belangrijk voor: Informatie over de ontwikkeling van de leerling en rapportage naar de ouders. De evaluatie van ons onderwijsaanbod. Toetsing door school: Onze school gebruikt verschillende methodes om inhoud te geven aan ons onderwijs. Elk leerjaar behoort aan een aantal kerndoelen te voldoen. Door het jaar heen worden er verschillende methode-gebonden toetsen afgenomen, zodat de leerkracht het niveau van de leerling kan blijven volgen. Verder worden er toetsen afgenomen om de leerling gedurende de hele schoolperiode te kunnen volgen. Deze horen bij het CITO-leerlingvolgsysteem. Dit volgsysteem start in groep 3. We werken met Cito Leerling in Beeld. In groep 7 wordt de ADIT afgenomen om een betere inschatting te kunnen maken of we uit de leerlingen halen wat er in zit. In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 28,9% bovenadvies (vs. 25,3% landelijk) en slechts 8,9% onderadvies (vs. 11,8% landelijk) demonstreert KOM.MIJN een accurate advisering. Deze cijfers ondersteunen het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde 'opbrengstgericht werken'. De doorstroomcijfers zijn stabiel sinds de implementatie van het digitale volgsysteem ISOS in 2020.
Sociale ontwikkeling
Al jaren staat de sociaal-emotionele vorming door middel van de Kanjertraining structureel als lesonderdeel op het rooster voor de groepen 1 tot en met 8. Dit schooljaar gaan we overstappen op een andere methode om het pedagogisch klimaat een nieuwe impuls te geven waarbij we vooral focussen op het stimuleren van positief gedrag en het spreken van dezelfde taal en handelen op dezelfde manier om veiligheid en eenduidigheid te creëren voor de kinderen. We starten het nieuwe schooljaar met de gouden weken tot aan de herfstvakantie en vervolgen met de zilveren weken tot aan de kerstvakantie. Twee collega's worden opgeleid tot coach in groepsgeluk. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt tweemaal per jaar (november en mei) getoetst. Tot nu gebeurde dat met de Kanjerlijsten. Bij een nieuwe methode zal ook het instrument van toetsing moeten worden veranderd. Op 1 februari 2006 trad de bepaling in werking die aan scholen de opdracht geeft het ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ van leerlingen te bevorderen. Binnen de school wordt structureel gewerkt aan deze opdracht. In veel andere paragrafen van deze schoolgids vindt u aspecten hiervan terug. De doelen voor burgerschap waaraan gewerkt wordt zijn in deze schoolgids terug te vinden bij kwaliteitszorg en schoolplan. LEES MINDER
Veiligheid
Groei en ontwikkeling
Eigenaarschap
Wat is de aanpak van Basisschool KOM.MIJN op het gebied van sociale ontwikkeling?
Het onderwijs van Basisschool KOM.MIJN is mede gericht op de veelzijdige samenleving, het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en het kennismaken met verschillende achtergronden en culturen. Actief burgerschap betekent dat leerlingen zelfstandig verantwoordelijkheid nemen voor gemeenschapsbelangen binnen en buiten de school. Dit wordt gestimuleerd door activiteiten in de klas, op school en in de omgeving.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool KOM.MIJN om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool KOM.MIJN gebruikt Kijk!, Kanjertraining (Kanjerlijsten) en Vensters leerlingtevredenheidsonderzoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool KOM.MIJN?
Basisschool KOM.MIJN gebruikt Kanjertrainingen. De school is bezig met de overstap naar een andere methode.