
Schoolweging
De schoolweging van Het Klokhuis Beek en Donk is 29,92 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,25% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke signaleringswaarde van 85% aanzienlijk. Ook scoort ze hiermee hoger dan vergelijkbare scholen (95,88%), wat duidt op effectieve basisvaardighedentraining.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 58,04% een streefniveau-score die ruim boven de inspectienorm van 47,1% ligt (vergelijkingsgemiddelde: 57,79%). Dit illustreert een sterke focus op onderwijsdifferentiatie, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (24,14% vs. 18,61% landelijk), gecombineerd met een bovengemiddeld aandeel praktijkonderwijsadvies (3,45% vs. 1,01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt zowel de diversiteit in de leerlingenpopulatie als het adaptieve adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Klokhuis Beek en Donk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de ontwikkeling van de kinderen goed bij, dit doen we zodat we ons onderwijs steeds kunnen afstemmen op datgene wat de kinderen op dat moment nodig hebben. We monitoren de ontwikkeling op verschillende manieren, namelijk: - observaties van kinderen tijdens instructie, verwerking en samenwerking - leergesprekken met kinderen - verwerking van de leerstof - methodegebonden toetsen - Leerlingvolgsysteem toetsen van Cito Observaties de verwerking van de leerstof geven ons dagelijks informatie over de ontwikkeling van kinderen, deze informatie gebruiken we bij het voorbereiden van de lessen van de volgende dag en tot leergesprekken. Deze leergesprekken kunnen zowel individueel, in een groepje of klassikaal zijn. Tijdens deze leergesprekken worden leerdoelen besproken en bespreken we met kinderen hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze leerdoelen bereikt worden. Ook bespreken we hoe we zichtbaar kunnen maken hoe we staan ten opzichte van het behalen van deze leerdoelen. Klassikaal gebruiken we hiervoor databorden, op deze databorden staan klassikale doelen en houden we bij hoe de klas als geheel (zonder individuele scores) vooruit gaat. Individueel wordt dit zichtbaar gemaakt in MijnRapportfolio. Dat geldt zowel voor klassikale doelen als voor individuele doelen. De individuele leerdoelen worden ook besproken tijdens de ouder- kind-gesprekken. De methodegebonden toetsen gebruiken we aan het einde van elk blok binnen de vakken spelling, rekenen, grammatica, studievaardigheden en begrijpend lezen. Met deze toetsen wordt bekeken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. De resultaten van deze toetsen geven aanleiding tot nieuwe leergesprekken en tot remediëring of verdieping. Twee keer per jaar nemen we toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. In de Cito-toetsen komen opgaven voor die makkelijker of moeilijker zijn dan de lesstof. Bij de Cito-toetsen wordt de uitslag vergeleken met die van alle kinderen in Nederland uit hetzelfde leerjaar. De resultaten van deze toetsen worden gebruikt om het onderwijs in de klas voor een langere periode bij te sturen. Voor sommige kinderen betekent het dat ze meer verdieping nodig hebben, voor andere kinderen betekent dat ze herhaling of meer oefentijd nodig hebben en er zijn kinderen voor wie het aanbod van de methode perfect past. De leerkrachten bespreken de resultaten van de Cito- toetsen met het gehele onderwijsteam zodat ze van elkaar kunnen leren en samen het aanbod in de klassen verder vorm kunnen geven. Zowel de resultaten van de methodegebonden toetsen als de Cito- toetsen zijn per kind terug te vinden in MijnRapportfolio. Als school hanteren we een cyclus van groepsbesprekingen met het onderwijsteam en de intern begeleider, tijdens deze groepsbesprekingen worden alle resultaten en observaties geanalyseerd en worden acties uitgezet om de ontwikkeling van de leerlingen verder te bevorderen. Het jaarplan We analyseren de Cito- resultaten ook op schoolniveau om te bepalen we of we onze (school-)doelen hebben behaald. We vergelijken onszelf daarin met scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. De afgelopen jaren hebben we gezien dat spelling, begrijpend lezen en rekenen vakken zijn waar we als school 'hoog' in scoren. In die vakgebieden lijken we de goede dingen te doen, waardoor kinderen veel leren. Op het gebied van technisch lezen, vinden we dat we in de middenbouw te veel kinderen hebben die te laat op het gewenste niveau komen. Daarom hebben we de aanpak hiervan opgenomen in ons jaarplan. Vanaf schooljaar 2021- 2022 starten we schoolbreed met de methodiek van LIST- lezen, waarbij de focus ligt op betrokkenheid en leesmotivatie. We willen dat alle leerlingen op onze school lezers die lezen om te leren en die lezen voor hun plezier, worden. Alle teamleden worden opgeleid om dit goed te kunnen begeleiden. Een ander onderwerp in ons jaarplan is de implementatie van 'MijnRapportfolio'. MijnRapportfolio is een digitaal rapport en porfolio waarin we de brede ontwikkeling van de kinderen in kaart (willen) brengen. We zijn hiermee gestart in schooljaar 2020-2021 en gaan dit komend schooljaar verder doorontwikkelen. In schooljaar 2020- 2021 zijn we ook gestart met de begeleiding van leerlingen wat betreft de executieve functies. Dit vinden we van belang omdat executieve functies ervoor zorgen dat je informatie kunt verwerken, je goed met anderen kunt omgaan en je hersenen goed kunnen samenwerken. Hele belangrijke vaardigheden om tot leren en leven te komen. Alle leerkrachten en leerlingen vanaf de middenbouw (her-)kennen de executieve functies. In schooljaar 2021-2022 zal de begeleiding voor de ontwikkeling van de executieve functies vanaf groep 1 structureel in ons onderwijs verwerkt worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,06% van de leerlingen zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Het hoge percentage boven-adviespresteerders (30,3%) benadrukt de kwaliteit van het adviesproces. Deze cijfers onderstrepen het in het schoolplan omschreven 'opbrengstgericht werken'.