
Schoolweging
De schoolweging van Juliana Barneveld is 29,24 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,94% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de schoolvisie op basisvaardigheden als prioriteit, met extra aandacht voor taal- en rekenverankering.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76,13% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert een effectieve focus op maatwerk en verdieping, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische routes: 24,14% havo en 20,69% vwo (regio: 16,07% en 18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het profiel van een groeiende school met ambitieuze onderwijsdoelen. De brede spreiding in adviezen (van vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Juliana Barneveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.34 | 183.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de kleuters worden er elke 3 maanden de Leerlijnen Jonge Kind afgenomen. Dat zijn tussentijdse meetmomenten waarin de ontwikkeling van kleuters nauwlettend in de gaten gehouden wordt. Daarnaast worden er in januari kleutertaken afgenomen waarin de auditieve taken en letterkennis in groep 2 in beeld worden gebracht. Deze worden besproken tijdens de toetsanalyse in februari en in juni met het team en vervolgens besproken met de ouders. De resultaten hiervan worden opgenomen in het rapport. Tweemaal per jaar worden de CITO toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Dat is in januari en in juni. Hiermee worden de leerlingen landelijk getoetst en daarmee kan er gekeken worden hoe de leerling ten opzichte van alle andere leerlingen scoort. De uitkomsten van de tussenresultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en door het team door tijdens de toetsanalyse (door middel van opbrengstgericht werken (OGW) op schoolniveau te analyseren (door middel van een analyseformulier) en hier ontwikkelpunten uit te halen voor het komende halfjaar. In juni worden de eindopbrengsten geanalyseerd en vindt er de overdracht plaats naar de volgende groep/collega.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75,86% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Wel is het percentage onderadvisering hoger (17,24% vs. 11,81%), mogelijk door de complexe populatie. De school benoemt in haar beleid extra begeleiding bij overgangen, wat terug te zien is in het lage percentage 'boven advies' (6,9%) – een bewuste keuze voor realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
1. Veiligheid Elk kind moet zich binnen IKC Juliana veilig voelen. Door aandacht te schenken aan de sociale veiligheid middels kanjertraining willen we een veilige setting neerzetten waar kinderen zich veilig voelen. 2. Elk kind is uniek Ieder kind is bijzonder. Wij geloven dat ieder kind kan groeien als het de kans krijgt om zijn talenten te ontplooien. Als kinderen op de juiste manier worden gestimuleerd om zelfstandig tot creatieve oplossingen te komen, ontdekken zij vanzelf waar ze goed in zijn en welke unieke gaven zij van God hebben gekregen. 3. Zelfstandigheid We vinden het belangrijk om een goede plek te creëren waar kinderen zich geliefd en gerespecteerd weten. We leren kinderen dat ze hier gezamenlijk zorg voor dragen. De kinderen werken onder leiding van de leerkrachten aan de ontwikkeling van hun zelfstandigheid, het nemen van verantwoordelijkheid en de zorg voor elkaar. We werken met de Kanjertraining en KanVAS structureel aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Zo bereiden wij hen voor op succesvolle en sociaal betrokken deelname aan de maatschappij. LEES MINDER
veilig
stabiel
uitdagend
Wat is de werkwijze van Integraal Kindcentrum Juliana voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Integraal Kindcentrum Juliana hecht veel waarde aan respectvolle omgang tussen leerlingen en leerkrachten. De school besteedt bewust aandacht aan thema's als pesten, respect en taalgebruik. Pesten is ontoelaatbaar en wordt niet geaccepteerd. De Kanjertraining en de bijbehorende registratie (Kanvas) worden ingezet om de sociale ontwikkeling te bevorderen. Door dit te gebruiken komen tweejaarlijks resultaten bovendrijven en besproken met het team en de kinderen door middel van kindgesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Integraal Kindcentrum Juliana om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Integraal Kindcentrum Juliana gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kindcentrum Juliana?
Integraal Kindcentrum Juliana gebruikt de Kanjertraining, Taakspel en de Regel van de Maand als methoden voor sociaal-emotioneel leren.