
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Barneveld is 27,04 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een uitzonderlijk hoog fundamenteel niveau van 98,9%, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept het vermogen om basisvaardigheden structureel te borgen, zelfs in een gemêleerde leerlingenpopulatie. Ter context: landelijk scoort slechts 96,7% van de leerlingen dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66,1% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 51,8%. Deze score ligt 3% boven het vergelijkingsgemiddelde, wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt. De focus op differentiatie blijkt bijvoorbeeld uit het 'ontwerpend leren'-programma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op havo en vwo: 29,6% havo, 18,5% havo/vwo en 25,9% vwo (totaal 74%). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 34% havo/vwo-advies wordt gegeven. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2,5%, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Barneveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.73 | 176.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 38,5% boven het advies presteert. Deze resultaten reflecteren de zorgvuldige advisering en monitoring zoals beschreven in het schoolplan. De combinatie van Eindtoets-scores en brede kindkenmerken lijkt hier optimaal te werken.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen zich op onze school goed ontwikkelen. Binnen ons Bijbelgetrouwe onderwijs leren we kinderen omgaan met God, elkaar en zichzelf. Op De Bron bieden we leerlingen, samen met ouders, een veilige omgeving om hierin te groeien en ontwikkelen.
Omgaan met God
Omgaan met jezelf
Omgaan met elkaar
Hoe bevordert Gereformeerde Basisschool De Bron de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Gereformeerde Basisschool De Bron maakt gebruik van de methode 'Goed gedaan' en de zeven gewoonten van Covey om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Deze gewoonten zijn: Wees proactief, Begin met het einde voor ogen, Belangrijke zaken eerst, Denk win-win, Eerst begrijpen, dan begrepen worden, Synergie, en Houd de zaag scherp. Door middel van deze gewoonten leren we kinderen omgaan met God, zichzelf en elkaar.
Welke registratievormen gebruikt Gereformeerde Basisschool De Bron om sociale opbrengsten te meten?
Gereformeerde Basisschool De Bron gebruikt 'Zien' als registratievorm om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren past Gereformeerde Basisschool De Bron toe?
Gereformeerde Basisschool De Bron maakt gebruik van de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.