
Schoolweging
De schoolweging van Ds. J. Fraanjeschool De Vesting is 31,87 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept de robuuste basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een complexere uitgangspositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een dominantie van theoretische routes: 34% vmbo-(g)t en 22% havo/vwo-combinaties (versus 16,5% en 18,6% in de regio). Praktijkgerichte adviezen blijven beperkt tot 10% vmbo-b, wat lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (5,5%). Deze focus sluit aan bij de relatief hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ds. J. Fraanjeschool De Vesting | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.98 | 176.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Ds. J. Fraanjeschool De Vesting worden jaarlijks in alle groepen de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem afgenomen en ingevoerd. Deze toetsen spelen een belangrijke rol bij het volgen van de individuele leerlingen bijvoorbeeld bij de niveau-indeling. Daarnaast worden jaarlijks de opbrengsten van het onderwijs geanalyseerd en worden binnen het Handelings- en opbrengstgericht werken (HOGW) streefdoelen gesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (5,5% vs. 11,8% landelijk). Een kwart van de leerlingen (20%) stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding onderstreeft. Deze cijfers passen bij het in het schoolplan beschreven 'opbrengstgericht werken'.
Sociale ontwikkeling
De school moet aan alle kinderen een veilige plaats bieden. Sociaal welbevinden is de voorwaarde tot goed leren. Als kinderen goed in hun vel zitten, kan er ook geleerd worden. We willen de kinderen leren om verantwoordelijk te zijn voor elkaar.
Veiligheid
zelfvertrouwen/acceptatie
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Ds. J. Fraanjeschool De Vesting voor sociale ontwikkeling?
De Ds. J. Fraanjeschool De Vesting volgt de sociale ontwikkeling van leerlingen door observatiesystemen 'Kijk' en 'Zien' te gebruiken, die jaarlijks worden ingevuld. De school is alert op pestgedrag en neemt jaarlijks de 'treiterenquête' af. Indien nodig wordt actie ondernomen op individueel niveau. Structureel wordt in alle groepen de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' gebruikt om sociale vaardigheden aan te leren.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Ds. J. Fraanjeschool De Vesting om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ds. J. Fraanjeschool De Vesting gebruikt 'Zien' en 'Leerlijnen Jonge kind Parnassys' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ds. J. Fraanjeschool De Vesting?
De Ds. J. Fraanjeschool De Vesting gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.