
De resultaten van Openbare Basisschool De Tweemaster in Barendrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Tweemaster bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau door Leerlingen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten bezitten. De eindtoets in groep acht meet deze essentiële kennis. Volgens de inspectie is een score van 85% het landelijk vastgestelde minimum voor dit niveau. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen, waaronder De Tweemaster, om de basisvaardigheden te waarborgen. Op Openbare Basisschool De Tweemaster behaalt 95.70% van de leerlingen het fundamenteel niveau. Dit is een uitstekend resultaat dat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept en ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Onze vergelijkende score met andere scholen is 95.28%, wat aangeeft dat we consistent presteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken van het Streefniveau door Leerlingen
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. De inspectie stelt voor elke school een individueel streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf om te beoordelen in hoeverre de school succesvol is in het stimuleren van bovenmatige prestaties. Voor Openbare Basisschool De Tweemaster is de signaleringswaarde voor het streefniveau 45.5%. Momenteel bereikt 40.86% van onze leerlingen dit hogere niveau. Hoewel dit onder de specifieke schoolwaarde ligt, tonen we een positieve ontwikkeling met een vergelijkende score van 54.29% ten opzichte van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. We blijven ons inzetten om dit percentage verder te verhogen door middel van gerichte educatieve programma's.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Tweemaster?
Ons schooladviesproces is zorgvuldig en transparant, ontworpen om elke leerling optimaal te begeleiden naar het voortgezet onderwijs. De kern van ons advies vormt een nauwe samenwerking tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Samen analyseren we gedetailleerd de prestaties van leerlingen in groep 6, 7 en 8, waarbij we zowel de objectieve resultaten als de subjectieve ontwikkeling meenemen. We verzamelen en bespreken alle beschikbare gegevens, inclusief gedrag, doorzettingsvermogen, concentratie en huiswerkattitude. Deze 'zachte' data worden gekoppeld aan de 'harde' cijfermatige resultaten om een compleet beeld te vormen. Dit helpt ons te beoordelen of de leerling voldoet aan de instroomeisen van het voortgezet onderwijs. Dit resulteert in een voorlopig advies in januari, dat een belangrijke indicatie geeft. Een lager advies is hierna niet meer mogelijk, wel een hogere bijstelling. Na de doorstroomtoets wordt dit definitieve advies vastgesteld, met als doel dat elke leerling op een passend niveau in het voortgezet onderwijs start, afgestemd op hun capaciteiten en intelligentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Tweemaster: Samen Leren en Groeien
Op Openbare Basisschool De Tweemaster in Barendrecht staat sociale ontwikkeling centraal. Wij stimuleren kinderen om samen te werken, van elkaar te leren en respectvol met elkaar om te gaan. In een veilige omgeving leren leerlingen hun mening te uiten en effectief conflicten op te lossen, met erkenning voor ieders unieke eigenschappen. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van helpend gedrag en het welzijn van elk kind. Dit doen we onder andere door de inzet van de effectieve sociaal-emotionele methode Kwink. Kinderen ervaren hierdoor hoe het is om deel uit te maken van een groep, waarbij wederzijds respect en begrip voorop staan. Wij geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor succesvol leren.
Gelijkwaardigheid, vertrouwen en gelijke kansen voor ieder kind.
Ontmoeting, plezier, samenwerking en wederzijds respect.
Vrijheid, verantwoordelijkheid en ruimte voor eigenheid.
Hoe bevordert Basisschool De Tweemaster de sociale vaardigheden van leerlingen?
Wij observeren continu het gedrag van onze leerlingen en belonen positief sociaal gedrag actief. Zowel leerkrachten als ouders fungeren als belangrijke rolmodellen in dit proces. Problemen worden openlijk besproken en samen met de kinderen zoeken we naar passende oplossingen, waarbij de Kwink-methode als leidraad dient. Jaarlijks vullen we voor elke leerling het volgsysteem Kindbegrip in om de sociaal-emotionele ontwikkeling te analyseren. Op basis van de inzichten en handelingstips uit Kindbegrip, werken leerkrachten gericht met individuele leerlingen. Het gedrag en de begeleiding van de leerkracht zijn hierbij cruciaal voor het maximaliseren van de sociale opbrengsten.
Welke tools worden gebruikt om de sociale vooruitgang van kinderen te monitoren?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Openbare Basisschool De Tweemaster gebruik van specifieke registratievormen:
- Kindbegrip
Welke methodieken zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor een effectieve sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, maakt Basisschool De Tweemaster gebruik van bewezen methodieken:
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport: Inzichten in de Kwaliteit van De Tweemaster
De Tweemaster is proactief bezig met onderwijsverbetering, zoals geadviseerd door de onderwijsinspectie in april 2024. Een gedetailleerd verbeterplan is momenteel in uitvoering, met als doel volledige implementatie en succesvolle afronding in april 2025. De school toont sterke resultaten, met doorstroomtoetsscores die de signaleringswaarde overtreffen, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept.