
De resultaten van CBS Groen van Prinstererschool in Barendrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Groen van Prinstererschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Groen van Prinstererschool bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Groen van Prinstererschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Ontwikkeling Fundamenteel Niveau: Succes op CBS Groen van Prinstererschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets, ook wel de eindtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. De resultaten van CBS Groen van Prinstererschool laten zien dat we deze belangrijke basis goed waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestatie op CBS Groen van Prinstererschool
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau, dat voortbouwt op de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, specifiek voor onze school. De prestaties van CBS Groen van Prinstererschool tonen een sterke ambitie om leerlingen verder te ontwikkelen dan de basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Groen van Prinstererschool?
Per schooljaar 2023-2024 is de aanmelding voor de middelbare school gestroomlijnd met een centrale aanmeldweek voor alle groep 8 leerlingen. Dit landelijke systeem garandeert dat elke leerling gelijke kansen krijgt op een plek op de middelbare school die aansluit bij het schooladvies en de persoonlijke ontwikkeling. Scholen mogen niet afwijken van deze regeling. Het schooladvies, leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs, wordt opgesteld op basis van de leerresultaten uit het leerlingvolgsysteem, de vaardigheden van de leerling en de input van docenten en de intern begeleider. Het professionele oordeel van de school is hierbij doorslaggevend. Bij een betere prestatie op de doorstroomtoets kan het schooladvies door de school naar boven worden bijgesteld, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Dit gebeurt conform het afwegingskader uit de Handreiking Schooladvisering. De Inspectie van het Onderwijs toetst de onderwijskwaliteit met referentieniveaus voor taal en rekenen. Vanaf 1 augustus 2020 beoordeelt de inspectie scholen op basis van het percentage leerlingen dat het fundamentele (basis)niveau en het streefniveau haalt. Deze niveaus, ook wel 'referentieniveaus' genoemd, geven inzicht in de prestaties van leerlingen op school. Door deze te vergelijken met de door de Inspectie vastgestelde 'signaleringswaarden', wordt bepaald of de school voldoende presteert. Wanneer de schoolscores op of boven deze signaleringswaarden liggen, worden de resultaten als voldoende beschouwd.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op de CBS Groen van Prinstererschool
Op de CBS Groen van Prinstererschool in Barendrecht stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat basisschoolkinderen aan het einde van hun schoolcarrière de volgende vaardigheden moeten beheersen: initiatief tonen en een eigen mening vormen vanuit christelijke normen en waarden. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en een positieve bijdrage aan de maatschappij. We moedigen leerlingen aan om creatief en zelfstandig informatie te verzamelen en te verwerken. Probleemoplossend vermogen en effectief samenwerken, zowel individueel als in teamverband, staan centraal. Kinderen leren zich op hun eigen unieke wijze creatief en expressief te uiten, waarbij het vormen en respecteren van eigen ideeën en die van anderen essentieel is. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Ze leren hun gevoelens te herkennen, te uiten en begrip te tonen voor de emoties van anderen. Dit alles creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Vertrouwen: Een veilige omgeving waar leerlingen zich gesteund voelen.
Respect: Waardering voor elkaar en voor verschillende meningen en achtergronden.
Samenwerken: Leren om effectief en plezierig met elkaar om te gaan en gezamenlijke doelen te bereiken.
Hoe bevordert de CBS Groen van Prinstererschool sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Effectieve samenwerking ontstaat wanneer er wederzijds respect is, zelfvertrouwen wordt gestimuleerd en kennis en vaardigheden groeien. Om deze samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders te waarborgen, is vertrouwen in een veilige en respectvolle omgeving cruciaal. De school hanteert daarom drie kernwaarden die dit proces ondersteunen en bevorderen. Deze waarden vormen de basis voor een positieve interactie en een gezonde sociale ontwikkeling. Door te focussen op deze pijlers, creëren we een schoolklimaat waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en optimaal kan presteren, zowel op sociaal als op academisch vlak.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor het meten van sociale opbrengsten?
De CBS Groen van Prinstererschool maakt gebruik van specifieke registratievormen en methoden om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig en de voortgang van elk kind te monitoren. Voor de registratie van sociale opbrengsten maken wij gebruik van 'Zien'. Dit systeem helpt ons om observaties en ontwikkelingen op het gebied van sociaal welzijn te documenteren. Daarnaast zetten we de methode 'KWINK' in voor sociaal-emotioneel leren. KWINK biedt praktische handvatten en activiteiten om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze school?
De CBS Groen van Prinstererschool zet de methode 'KWINK' in voor sociaal-emotioneel leren. Deze didactisch verantwoorde methode is speciaal ontwikkeld om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele competenties. Met KWINK leren leerlingen hoe ze hun gevoelens kunnen herkennen en uiten, conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen en effectief kunnen samenwerken met klasgenoten. De lessen zijn praktisch en speels, waardoor kinderen op een natuurlijke wijze leren omgaan met diverse sociale situaties.
Inspectierapport CBS Groen van Prinstererschool: Kwaliteit van ons onderwijs
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over onze school. De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs, de veiligheid en de sfeer op school. Lees hier meer over hun onafhankelijke oordeel en hoe wij ons onderwijs continu willen verbeteren. Bekijk de officiële schoolpagina voor alle details en aanbevelingen.