
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Barendrecht is 30,93 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,0% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), maar bevestigt dat vrijwel alle leerlingen aan de basisvereisten voldoen ondanks de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), toont het aan dat bijna de helft van de leerlingen excellente prestaties levert binnen een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn pragmatisch gericht: 59,1% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (tegen 43,6% bij vergelijkbare scholen). Toch is er aandacht voor doorstroming: 13,6% havo/vwo-advies en 4,6% vwo, waarbij het aandeel praktijkonderwijs (0%) opvallend laag blijft. Dit past bij het beleid om iedere leerling een kansrijk perspectief te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Barendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.58 | 177.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt de CITOtoets afgenomen bij leerlingen van groep 3 t/m 8. Naast de CITO toetsen nemen we ook methodegebonden toetsen af, om te toetsen of de aangeboden leerstof is beheerst. Ook monitoren we de betrokkenheid van de leerlingen. De informatie van de CITOtoetsen, methodegebondentoetsen en betrokkenheid gebruiken we om te analyseren of de cruciale leerdoelen behaald zijn of waar nog interventies nodig zijn. Op CBS de Hoeksteen hebben we daarom een schoolbespreking na 20 en 40 weken onderwijs en hebben we tussentijdse groepsbesprekingen na 10 en 30 schoolweken, dit doen we volgens het onderwijsplansysteem van Focus PO. Sinds 2021 werken wij ook met Focus PO voor de kleuters, zodat we een doorgaande lijn kunnen monitoren. Naast partner in de totale ontwikkeling van kinderen, ligt voor ons de belangrijkste taak bij het geven van goed onderwijs. Dit dient zowel opbrengstgericht als passend te zijn, daarom redeneren we vanuit het einde terug naar het begin. Dit wil zeggen dat we voor onze schoolpopulatie hebben bepaald wat we daarmee willen bereiken. Het eindpunt is dan ook het startpunt voor de inrichting van ons onderwijsprogramma. De kern van ons onderwijs wordt gevormd door de gedachte dat elke leerling uniek is, maar dat betekent niet dat elke leerling ook een eigen leerprogramma krijgt. We groeperen leerlingen op basis van overeenkomstige kenmerken en behoeften. Dat doen we om twee redenen: enerzijds is leren een sociaal proces, anderzijds weten we dat té geïndividualiseerd onderwijs een negatieve invloed heeft op de leer- en sociale opbrengsten. De middenmoot is het ankerpunt van de inrichting van ons onderwijsprogramma. Ons onderwijscontinuüm is passend bij onze schoolbevolking en bestaat uit tenminste drie zorgvuldig samengestelde onderwijsaanpakken die op elkaar aansluiten: basis, talent en intensief. We werken zoveel mogelijk vanuit het model van convergente differentiatie. Dit betekent dat we met de hele groep leerlingen telkens aan één set doelen werken. Hierdoor kunnen we de groep als totaliteit aanspreken, zodat leerlingen ook van elkaar kunnen leren, sociaal en inhoudelijk. Alleen als het echt niet anders kan, gaan we over op divergente differentiatie: leerlingen krijgen een eigen leerroute.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20,8% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit mogelijke 'overadvisering' wordt deels gecompenseerd door 16,7% bovenadvies prestaties. De school hanteert duidelijk een voorzichtige adviesstrategie, passend bij de complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat we kinderen voorbereiden op het deelnemen in de maatschappij. We leven in een snel veranderende wereld, waarvan we de toekomst niet kunnen voorspellen daarom leren we kinderen op onze school niet alleen lezen, rekenen en taal, maar ontwikkelen ze er ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en andere opvattingen. We proberen dit te bereiken door gesprekken, gezamenlijke vieringen, gerichte projecten zoals de Gouden en Zilveren weken en middels het gebruik van een schoolbreed programma voor sociaal-emotioneel leren: Kwink. Deze methode leert de kinderen vijf basiscompetenties 1. Besef hebben van jezelf: kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en gezond zelfvertrouwen. 2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale cues juist interpreteren. 3. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag. 4. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. 5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan en conflicten oplossen. LEES MINDER
Veiligheid
Verbinding
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt geobserveerd met behulp van ZIEN! en een sociogram. Bij opvallende ontwikkelingen worden ouders geïnformeerd en kan er een hulpplan worden opgesteld in samenspraak met de ouders en eventueel de leerling. Het team van Basisschool De Hoeksteen heeft gedragsdeskundigen die actief meedenken en praten om tot een goede aanpak te komen. De gedragsspecialist brengt de opbrengsten op het gebied van sociaal-emotioneel leren in kaart.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoeksteen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.