Openbare Basisschool de Barchschole
Beukenlaan 24
7244 BB Barchem

Schoolweging

Schoolweging
27.52
Spreiding
5.36

De schoolweging van De Barchschole is 27,52 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,4% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevig basisniveau in taal en rekenen, passend bij het kansrijke adviesbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 56,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere ambities waar maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert nadrukkelijk theoretische routes: 26,1% havo en 17,4% vwo (tegenover 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde van 1,01%, wat aansluit bij het profiel van een dorpsschool met een academische focus. De dakpanconstructie in advisering resulteert in minder heroverwegingen na de eindtoets.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BarchscholeGemeente AmsterdamNederland
LIB179176.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het toetsen is binnen onze school een diagnostisch middel; wij toetsen de kinderen om vooral een vergelijking te maken met het kind zelf. Hoeveel is het gegroeid ten opzichte van zichzelf in plaats van het kind alleen maar te vergelijken met een landelijk- of klasgemiddelde. We gebruiken de CITO-LOVS toetsen (per schooljaar 2022-2023 is dat leerling in beeld) in de maanden januari en juni, omdat ze anders niet goed geanalyseerd kunnen worden op leerjaar niveau. We toetsen soms kinderen tussendoor als er grillig verloop is van ontwikkeling om te kijken of er bijvoorbeeld via die weg hiaten in het leerproces kunnen worden opgespoord. Ook kinderen die hoog scoren I+ toetsen we soms door om te kijken waar ze precies staan in hun ontwikkeling. Dan kunnen we daarop gericht ons onderwijsaanbod aanpassen. Verder gebruiken we methode-gebonden toetsen om tussentijds de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. Deze zetten we ook op formatieve wijze in, zodat we niet doen wat kinderen al weten en vooral inzoomen op wat nog ontwikkeld moet worden. Voor de Eindtoets hebben we tot en met schooljaar 2022-2023 de keuze laten vallen op Route 8. In schooljaar 23-24 gaan we kijken of dit nog past bij het nieuw te volgen LOVS leerling in beeld van CITO of dat we dan ook de doorstroomtoets van CITO-Lib gaan volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (26,3% tegen 25,3% landelijk). De evenredige verdeling tussen 'boven' en 'onder' advies (beide 26,3%) wijst op nauwgezette monitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. Dit bevestigt dat de school leerlingen goed kent en passende uitdaging biedt.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze missie en visie gaan wij uit van dat er eerst relatie nodig is om te komen tot prestaties. Dit betekent dat wij continu bezig zijn met het pedagogische klimaat en met relaties aangaan, onderhouden en verdiepen met de kinderen op school. Onze regels en routines vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. Doordat wij in units werken bestaan de "groepen" uit meerdere leerjaren en is de dynamiek binnen deze groep daarom ook anders. Dit vraagt van ons dat we goed observeren en kijken wat er gebeurt binnen de groep. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is. Kinderen worden betrokken bij de inrichtingen en ontwikkeling van het onderwijs. Dit bevordert de betrokkenheid en de motivatie van de kinderen. LEES MINDER

Vertrouwen & veiligheid

Respect & verantwoordelijkheid

Pret & Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Barchschole voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Barchschole heeft dagelijks twee kringmomenten met aandacht voor groepsprocessen, onderlinge relaties, groepsdynamiek en sociale vaardigheden, evenals individuele gesprekken met kinderen. De school monitort de sociale opbrengsten via CITO-LIB vanaf schooljaar 2023-2024 en neemt jaarlijks vragenlijsten van PO-Venster af om het welbevinden en de sociale veiligheidsbeleving te monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Barchschole om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Barchschole gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten te meten: WMK PO, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Ciit0-leerling in beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Barchschole?

Openbare Basisschool de Barchschole gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, SOEMO-kaarten en Kwink (inclusief burgerschap).