Sws De Wending
Zuidwend 4
8314 AA Bant

Schoolweging

Schoolweging
29.81
Spreiding
6.42

De schoolweging van De Wending Bant is 29,81 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,6% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Ook overtreft de school hiermee het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerstofaanbod beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 64,3%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 50% vwo-advies (regio: 18,6%) en 16,7% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% minder voor dan regionaal (1,01%), wat past bij de relatief lage schoolweging. De brede adviesrange – van vmbo-(g)t tot vwo – reflecteert de variatie in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wending BantGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De zorgstructuur. Onze leerlingen worden regelmatig getoetst op alle onderdelen van het leerproces. De resultaten van elk kind worden verzameld in het zogenaamde leerlingvolgsysteem, Parnassys, en in de leerlingkaart. Dit geeft ons de mogelijkheid door de jaren heen een goed beeld van een kind te krijgen en dit te bespreken met de leerlingen en ouders, problemen tijdig te signaleren en te bespreken. Het leerlingvolgsysteem stelt ons in staat de kwaliteit van ons eigen onderwijs in beeld te krijgen en waar nodig te wijzigen en te verbeteren. Door de ib-er wordt er jaarlijks een toetskalender opgesteld, waarin datums en afspraken over de afname van toetsen beschreven staan. Jaarlijks worden alle resultaten met het cvb besproken in verschillende monitoringsrondes. De leerlingen krijgen tweemaal per jaar een rapport. In dit rapport noteren de leerkrachten de halfjaarlijkse vorderingen t.a.v. de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling. Op het rapport kunnen we niet alle informatie kwijt. Daarom worden de ouders/verzorgers (en eventueel de leerling) vier keer per schooljaar uitgenodigd om deze vorderingen met de leerkracht te bespreken. Dit gebeurt tijdens de oudergesprekken. Twee daarvan zijn de gesprekken naar aanleiding van het rapport, waarbij we alle ouders/verzorgers verwachten. Twee zijn facultatief waarbij ouders naar eigen wens kunnen intekenen. Het kan ook zijn dat de leerkracht het fijn vindt om de ouders op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen van een leerling, dan worden de ouders uitgenodigd. Tussentijds kan er ook aanleiding zijn, zowel voor ouder/verzorgers als leerkrachten, om over het kind of andere zaken te spreken. We plannen dan een afspraak en nemen de tijd om één en ander met ouders te bespreken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,2% vs. 11,8% landelijk). Dit contrasteert met 77,8% die op advies functioneert. Mogelijke verklaring is de kleine groepsgrootte waarbij adviesgeven complexer is, zoals de school zelf aangeeft in haar beleid.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat een kind graag naar school gaat en zich daar veilig voelt. Als samenwerkingsschool staan we open voor kinderen en ouders met verschillende culturele achtergronden. Op De Wending voel je je welkom! We hebben respect voor elkaar en vieren samen. We hebben de overtuiging dat een kind pas kan leren en presteren als het met plezier naar school gaat. Vol energie werken we dagelijks met de kinderen aan een goede stevige basis voor hun toekomst. Vanuit passie gaan we de uitdaging aan om ieder kind een fijne basisschoolperiode te geven. Ieder kind voelt zich gewaardeerd in een vertrouwde, warme omgeving. Vanuit passie met energieen plezierwerken we samen aan een sterke basis voor jouw toekomst! Passie: trots om te groeien Energie: enthousiast richting de toekomst Plezier: betrokkenheid bij elkaar LEES MINDER

Passie

Energie

Plezier

Wat is de werkwijze van Sws De Wending voor sociale ontwikkeling?

Sws De Wending werkt met de methode KWINK voor sociale ontwikkeling. Deze methode is preventief en geeft kinderen vaardigheden om op een prettige manier met elkaar om te gaan, ook als dit niet vanzelf gaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Sws De Wending om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Sws De Wending gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sws De Wending?

Sws De Wending gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.