Sterrenschool Ludgerus in Balk

Het team van Sterrenschool Ludgerus in Balk

Current section: team
Siemen de Jongstrjitte 4
8561 Balk

Zie hier hoe het team van Sterrenschool Ludgerus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Sterrenschool Ludgerus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Sterrenschool Ludgerus bij jullie?

Ontdek hoe goed Sterrenschool Ludgerus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Sterrenschool Ludgerus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Sterrenschool Ludgerus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Sterrenschool Ludgerus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Sterrenschool Ludgerus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Sterrenschool Ludgerus: Zekerheid voor Ouders

Op Sterrenschool Ludgerus zetten we in op flexibiliteit met een team van fulltime en parttime leerkrachten. Dit zorgt ervoor dat meerdere bekwame docenten betrokken zijn bij elke leerlingengroep, wat de continuïteit van het onderwijs waarborgt. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht door ziekte, zetten we primair onze eigen parttime krachten in om de groep zo goed mogelijk te begeleiden. Mocht dit niet volstaan, dan schakelen we onze betrouwbare partner, SLIM personeelsbemiddeling, in voor gekwalificeerde vervanging. Uw kind naar huis sturen zonder bericht is bij ons uitgesloten; wij informeren u altijd direct. De eerste ziektedag van een docent wordt volledig intern opgevangen door ons toegewijde team. Zo garanderen we dat de lesgang vrijwel ononderbroken doorgaat en de kwaliteit van het onderwijs op Sterrenschool Ludgerus gewaarborgd blijft, zelfs bij uitval. Ontdek de betrouwbaarheid van onze vervangingsregeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal/lezen/rekenen/ontwikkelingsmateriaal
46.7%
Lichamelijke/ zintuigelijke ontwikkeling
37.3%
Godsdienst/levensbeschouwing
6.7%
Muziek
6.7%
Frysk
2.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
20.8%
Taal
19%
Lezen
16.3%
Wereldoriëntatie
15.1%
Overig
8.7%
Bewegingsonderwijs
8.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.2%
Levensbeschouwing
4.2%
Engelse taal
1.6%

Deskundige Ondersteuning op Sterrenschool Ludgerus: Taal, Rekenen en Meer

2

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes op Sterrenschool Ludgerus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Sterrenschool Ludgerus volgen we strikt het landelijk protocol voor dyslexie. Leerlingen die volgens de gestelde richtlijnen in aanmerking komen voor een dyslexieonderzoek, kunnen rekenen op onze proactieve aanvraag bij Pento Leeuwarden. We onderhouden nauw contact met externe dyslexiebehandelaars. Met wederzijdse toestemming van ouders wisselen we rapportages uit en organiseren we, indien nodig, overleggen op school. Hierbij zijn ouders, de dyslexiebehandelaar, leerkrachten en het Centrum voor Praktijkonderwijs (CPO) betrokken om de voortgang van de leerling optimaal te begeleiden. Indien een leerling, ondanks gerichte interventies en intensieve begeleiding, toch stagnatie vertoont op het gebied van rekenvaardigheid, schakelen we via Cedin externe expertise in. Deze ondersteuning is primair gericht op de leerkracht. Via gerichte (online)gesprekken wordt de rekenontwikkeling van de leerling nauwkeurig geanalyseerd en worden er adviezen gegeven voor verdere begeleiding en eventueel onderzoek.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positief LeerKlimaat op Sterrenschool Ludgerus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team heeft zich de afgelopen jaren intensief toegelegd op het bevorderen van zelfregulerend leren. We implementeren het 'iSelf'-programma in alle leerjaren, dat leerlingen niet alleen helpt bij het 'leren leren', maar ook bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën. Dit proces verloopt niet vanzelf; leerkrachten bieden hierin expliciete instructie en delen hun expertise via collegiale consultatie. We koesteren ons sterke pedagogische klimaat, resulterend in een minimaal aantal incidenten. Het gehele team draagt gezamenlijk verantwoordelijkheid voor alle leerlingen en hanteert consequente regels. Tijdens de Gouden en Zilveren weken, en ook daarbuiten, besteden we veel aandacht aan groepsvorming door middel van diverse activiteiten en gesprekken. Kinderen leren optimaal van en met elkaar door het toepassen van coöperatieve werkvormen. Sinds mei 2023 gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem om de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vermogens van onze leerlingen te monitoren. Minimaal twee keer per jaar voeren leerkrachten individuele kindgesprekken om deze ontwikkeling te bespreken.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren op Sterrenschool Ludgerus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team heeft zich de afgelopen jaren verdiept in zelfregulerend leren en past het 'iSelf'-programma toe in alle leerjaren. Dit programma ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van hun leerstrategieën, essentieel voor 'leren leren'. Leerkrachten verzorgen expliciete instructie en delen best practices via collegiale consultatie, wat bijdraagt aan een gedeelde expertise. We zijn trots op ons positieve pedagogische klimaat, waarin we streven naar een minimale hoeveelheid incidenten. Het hele team is verantwoordelijk voor alle leerlingen en past consequente regels toe. Groepsvorming en -dynamiek staan centraal tijdens de Gouden en Zilveren weken, aangevuld met regelmatige groepsvormende activiteiten en gesprekken gedurende het schooljaar. We benutten coöperatieve werkvormen om de samenwerking en het leerproces van kinderen te stimuleren. Sinds mei 2023 monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vaardigheden met het IEP-leerlingvolgsysteem. Jaarlijks vinden er minimaal twee individuele gesprekken plaats tussen leerkracht en leerling om de voortgang te bespreken en te sturen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Individuele Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer de basisondersteuning niet volstaat, bieden we op Sterrenschool Ludgerus extra ondersteuning op maat. De invulling en grenzen van deze extra ondersteuning bepalen we per school, rekening houdend met diverse omstandigheden. Centraal hierbij staat het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), dat altijd wordt opgesteld wanneer een leerling extra ondersteuning ontvangt en wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is een essentieel instrument. Voor iedere leerling die buiten de basisondersteuning valt en aanvullende hulp krijgt, wordt een OPP opgesteld. Zelfs wanneer de ondersteuning nog binnen de basisondersteuning valt, kan een OPP wenselijk zijn. De verplichte onderdelen van een OPP omvatten de verwachte uitstroombestemming vanaf groep 5, onderbouwd met belemmerende en bevorderende factoren, en een gedetailleerde beschrijving van de te bieden ondersteuning. Een OPP dat onder de extra ondersteuning valt, wordt altijd geregistreerd in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) met de bijbehorende begin- en einddatum. Wij waarborgen een actieve en vroegtijdige betrokkenheid van ouders en de leerling bij het opstellen, uitvoeren en evalueren van het OPP. Minimaal tweemaal per jaar vindt een evaluatiegesprek met ouders plaats.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg op Sterrenschool Ludgerus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De organisatie van passende ondersteuning bij medische handelingen en persoonlijke verzorging vindt altijd plaats in nauwe samenwerking met relevante instanties zoals de gemeente, jeugdhulpaanbieders, het zorgkantoor en zorgverzekeraars. Dit waarborgt een gecoördineerde aanpak. Onze school is toegerust om afspraken met ouders over medische handelingen of medicijntoediening vast te leggen. Met expliciete toestemming van ouders worden deze afspraken vastgelegd in een officiële overeenkomst of verklaring, wat zorgt voor duidelijkheid en veiligheid. Het beleid van Sterrenschool Ludgerus op het gebied van medisch handelen en medicijnverstrekking is vastgelegd in een gedetailleerd protocol. Dit protocol beschrijft nauwkeurig de procedures bij ziekte van een leerling, het veilige bewaren en toedienen van medicijnen, en de uitvoering van medische handelingen (zowel niet-BIG als BIG-geregistreerd).

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning en Begeleiding op Sterrenschool Ludgerus

Ontdek Ons Pedagogisch Beleid en Ondersteuningsaanbod

Bij Sterrenschool Ludgerus zetten we ons dagelijks in voor optimale ontwikkeling van elke leerling. We zijn bijzonder trots op ons sterke pedagogisch klimaat, waarin we een veilige en stimulerende leeromgeving creëren. Deze positieve sfeer wordt verder versterkt door de actieve betrokkenheid van ouders bij het schoolleven. Snelle en effectieve communicatie is essentieel. Daarom hanteren we korte lijnen tussen leerkrachten, onze orthopedagoog (CPO) en ouders. Dit stelt ons in staat om adequaat en tijdig in te spelen op de individuele behoeften van uw kind. Ons uitgebreide netwerk van professionele hulpverleners zorgt ervoor dat we altijd de juiste expertise kunnen inschakelen wanneer dat nodig is. Voor de toekomst breiden we ons ondersteuningsaanbod verder uit. Met de recente afronding van de opleiding Taalcoördinator door onze CPO, versterken we onze expertise op het gebied van spelling en taalontwikkeling. Dit omvat de implementatie van een nieuw taalbeleidsplan. Daarnaast ontwikkelen we een schoolbreed beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, in samenwerking met de kring “de Fryske Marren”. Dit beleid waarborgt dat ook deze talenten de aandacht en uitdaging krijgen die zij verdienen, binnen en buiten de schoolmuren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolplan Sterrenschool Ludgerus

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van Sterrenschool Ludgerus?

Bij Sterrenschool Ludgerus richten we ons op de ontwikkeling van essentiële vaardigheden bij onze leerlingen. We streven ernaar dat leerkrachten effectieve ondersteuning bieden, ook wel 'scaffolding' genoemd, om zelfstandigheid te bevorderen. Recentelijk hebben we een vernieuwd taal- en leesbeleidsplan geïmplementeerd dat direct aansluit bij onze dagelijkse onderwijspraktijk. Dit plan wordt gefaseerd verder uitgewerkt met verdiepende modules. We zetten ook volop in op meer buitenschoolse lessen en ontdekkend leren. Binnen de school maken we duidelijke afspraken om dit te faciliteren en waar mogelijk werken we met groepsdoorbrekende activiteiten om de samenwerking en het leerproces te stimuleren. Burgerschap en identiteitsvorming staan centraal in ons onderwijs. We willen onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij door hen te ontwikkelen tot zelfbewuste, zelfverantwoordelijke en betrokken individuen. Dit doen we aan de hand van een uitgebreid werkdocument dat onze visie op burgerschap en identiteit uitdraagt. We werken met leerarrangementen die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van onze leerlingen en de schoolpopulatie. Het schoolplan en ons schoolconcept worden continu gemonitord en waar nodig bijgestuurd. Daarnaast versterken we de samenwerking met de naschoolse opvang en peuterspeelzaal SKIK, die zich in hetzelfde gebouw bevinden. Dit schooljaar richten we ons ook op de vernieuwing van ons schoolmeubilair om een optimale leeromgeving te creëren. Veiligheid is eveneens van groot belang. Onze bedrijfshulpverleners volgen jaarlijks een herhalingscursus, waarbij dit jaar specifiek aandacht wordt besteed aan brandveiligheid en levensreddende technieken.

Hoe zorgt Sterrenschool Ludgerus ervoor dat de gestelde doelen worden bereikt?

Ons jaarplan bevat een gedetailleerde tijdsplanning voor elk gesteld doel. Hierin zijn ook de meetbare resultaten en de evaluatie daarvan opgenomen, zodat we continu de voortgang bewaken en bijsturen waar nodig.

Downloaden

Ontwikkeling voor het Jonge Kind bij Sterrenschool Ludgerus

Toelichting van de school

Sterrenschool Ludgerus biedt een veilige en stimulerende omgeving waar jonge kinderen de eerste stappen in hun educatieve reis zetten. Wij geloven in een speelse en betrokken aanpak die de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind voedt. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met aandacht voor sociaal-emotionele groei, taalontwikkeling en motorische vaardigheden. Door middel van gerichte activiteiten en een warme sfeer zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Wij nodigen u van harte uit om de unieke sfeer van Sterrenschool Ludgerus zelf te ervaren en te ontdekken hoe wij uw kind de best mogelijke start in het basisonderwijs bieden.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Sterrenschool Ludgerus voor jonge kinderen?

Sterrenschool Ludgerus zet vol in op een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor hun ontwikkeling. We integreren speelse activiteiten die de nieuwsgierigheid prikkelen en de basis leggen voor levenslang leren. Ons programma is ontworpen om de sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden van jonge kinderen te versterken. Door middel van interactieve spelletjes en gestructureerde leermomenten helpen we hen om zelfvertrouwen op te bouwen en een liefde voor ontdekking te ontwikkelen.

Met welke organisaties werkt Sterrenschool Ludgerus samen voor het jonge kind?

Sterrenschool Ludgerus werkt nauw samen met vooraanstaande partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is SKIK, die ons ondersteunt in het creëren van een optimale leerervaring. Deze samenwerking met SKIK stelt ons in staat om onze educatieve programma's te versterken en ervoor te zorgen dat uw kind profiteert van de nieuwste inzichten en methodieken in de kinderopvang en het vroege onderwijs.

Sterrenschool Ludgerus werkt nauw samen met vooraanstaande partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is SKIK, die ons ondersteunt in het creëren van een optimale leerervaring. Deze samenwerking met SKIK stelt ons in staat om onze educatieve programma's te versterken en ervoor te zorgen dat uw kind profiteert van de nieuwste inzichten en methodieken in de kinderopvang en het vroege onderwijs.

Team | Sterrenschool Ludgerus in Balk | [2025] Schoolregister