
Schoolweging
De schoolweging van De Bolster Balk is 31,93 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,99% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit toont aan dat de school basisvaardigheden consistent waarmaakt, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een divers beeld: 28,2% vmbo-k en 20,5% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-advies (12,8%) ligt weliswaar onder het landelijk gemiddelde, maar sluit aan bij de schoolweging. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (2,6%), wat consistent is met de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bolster Balk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,9% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Dit reflecteert de kwaliteit van het adviseringstraject. Het percentage onder advies (17,2%) is echter hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.