Christelijke Basisschool de Bolster
Wikelerdyk 14
8561 BE Balk

Schoolweging

Schoolweging
31.93
Spreiding
6.8

De schoolweging van De Bolster Balk is 31,93 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,99% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit toont aan dat de school basisvaardigheden consistent waarmaakt, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een divers beeld: 28,2% vmbo-k en 20,5% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-advies (12,8%) ligt weliswaar onder het landelijk gemiddelde, maar sluit aan bij de schoolweging. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (2,6%), wat consistent is met de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bolster BalkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

37,9% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Dit reflecteert de kwaliteit van het adviseringstraject. Het percentage onder advies (17,2%) is echter hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.