Basisschool Harlekijn
Dorpstraat 51
6095 AG Baexem

Schoolweging

Schoolweging
27.84
Spreiding
5.95

De schoolweging van Harlekijn Baexem is 27,84 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een solide basiskwaliteit, waarbij bijna alle leerlingen de kernvaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27,84) hoge ambities waarmaakt, met name op het gebied van rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage havo-advies (33,3%) en vmbo-(g)t (26,7%) ten opzichte van praktijkgerichte adviezen (slechts 13,3% vmbo-k). Dit past bij de relatief hoge schoolweging: de school lijkt theoretische adviezen te stimuleren ondanks complexere uitgangsposities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente LeudalGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitszorg en (voortdurende) –verbetering staan, en graag verwijzen we naar het schoolontwikkelplan van de Harlekijn, hoog in het vaandel op onze basisschool en dan wordt op de Harlekijn zeker niet alleen gedacht aan de opbrengsten van de doorstroomtoets. Het tussentijds analyseren van de medio- en eindtoetsen van ons leerlingvolgsysteem vinden we van zeer groot belang om - daar waar nodig - tijdig te kunnen bijsturen en (verbeter-)acties uit te kunnen zetten. Dit doen we op onze basisschool op drie niveaus en willen zo een gezamenlijke verantwoordelijkheid realiseren. Het analyseren en bespreken doen we op directie-, team en individueel leerkracht-niveau en heeft de laatste jaren geresulteerd in kwalitatief sterkte analyses (met daaraan gekoppeld tal van acties welke zijn vastgelegd in diverse documenten in het kader van borging). PERmissie De leerkracht op de Harlekijn doet er toe! Onder leiding van de directie zijn we verder aan de slag gegaan met het analyseren en heeft de afgelopen jaren geresulteerd in, en daar zijn we heel trots op, een transformatie. Een transformatie van analyseren op groepsniveau naar individueel kindniveau. Het woord PERmissie staat hierbij centraal. Met dit PERmissie bedoelen we de persoonlijke missie, de taak, de ‘drive’ het maximale uit het individuele kind te halen. Dit betekent dat we op onze basisschool ook (doelen-)gesprekken voeren met het individuele kind, waarbij de recente (medio- en eind-)toetsen centraal staan en de leerkracht mét het kind kijkt naar de resultaten en met name zijn/haar eigen vaardigheidsgroei. Uiteraard vergeten we aspecten als inzet en werkhouding niet. Afspraken en doelen worden genoteerd en worden ook gecommuniceerd met de ouders. Deze doelen worden na het volgend toetsmoment (en analyse) geëvalueerd en worden er nieuwe doelen opgesteld voor de komende periode welke wederom worden besproken met de ouder(s). Kwaliteitsverbetering We zijn van mening dat op deze manier op een aantal niveaus kritisch naar onze kwaliteit c.q. verbetering wordt gekeken op de Harlekijn: Directie Directeur én intern begeleider kijken nauwgezet naar de opbrengsten op schoolniveau en kijken naar doorgaande lijnen, trends op school- en groepsniveau en groei van individuele leerlingen en zetten – indien nodig – acties ter verbetering uit; Team Het team van leerkrachten kijkt samen met de directeur en intern begeleider op teamniveau naar de (tussen- en eind-)opbrengsten op school- en groepsniveau en zijn in staat zelf analyses te maken en acties uit te zetten op groeps- en/of individueel leerling-niveau. Een absolute kwaliteitsverbetering. Individuele leerkracht De leerkracht analyseert de resultaten per vakgebied voor zijn/haar groep en volgt de vaardigheidsgroei van het individuele kind nauwgezet. Hij/zij voert een gesprek met ieder kind en bepaalt mét het kind doelen voor de komende periode en bespreekt deze doelen ook met de ouder(s)/verzorger(s) van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 75% blijft op adviesniveau, wat wijst op realistische advisering. De 25% die boven advies presteert, onderstreept effectieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden welke we op de Harlekijn verzorgen. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? De school maakt gebruik van de methode 'Leefstijl'. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen, hanteert de school Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Deze observatielijst wordt twee keer per schooljaar ingevuld. De gegevens worden geanalyseerd. Vervolgens worden er op individueel en/of groepsniveau acties ondernomen. Deze acties worden in de HGW-groepsplannen en/of in de individuele handelingsplannen (HGPD) verwerkt. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de aanpak van Basisschool Harlekijn voor sociale ontwikkeling?

De school streeft ernaar de mogelijkheden van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) verder te benutten om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te volgen en de sociale competenties verder te ontwikkelen binnen de groepsplannen en individuele ontwikkelingsplannen.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Harlekijn om sociale ontwikkeling te meten?

Basisschool Harlekijn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Pravoo (voor groep 1 en 2) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Harlekijn?

Basisschool Harlekijn maakt gebruik van de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.