
Schoolweging
De schoolweging van Guido de Brès Baarn is 31,81 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,79% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionale gemiddelde (95,23%). Dit duidt op sterke basisvaardigheden in de gehele populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 60,64% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het regionale gemiddelde van 55,36%. Deze score onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid, met name voor hoger presterende leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een duidelijke focus zien op theoretische leerroutes: 27,03% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 24,33% havo/havo-vwo-combinaties. Praktijkgericht onderwijs (vso + vmbo-b/k) blijft beperkt tot 8,1%, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 10,69%. Dit past bij het profiel van een school met een cognitief sterke populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Guido de Brès Baarn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerlingen volgen wij op verschillende manieren. Naast de observaties in de lessen worden er bij meerdere methodes na een blok of thema methodegebonden toetsen afgenomen. Deze toetsen gaan over de stof die de laatste periode in de methode is aangeboden en geoefend. Daarnaast gebruiken wij ook methode-onafhankelijke toetsen. Hiervoor gebruiken wij het IEP leerlingvolgsysteem (Inzicht Eigen Profiel). Deze toetsen gaan over stof die over een langere tijd is aangeboden en hiermee kan bekeken worden of de lesstof ook toegepast kan worden in andere situaties.Deze toetsen geven inzicht in waar de leerling nu staat en geven aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Samen met de leerling krijgen wij zo inzicht in de volgende ontwikkelingsstap en wordt het eigenaarschap van de leerling vergroot. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. Op onze school werken we proces- en opbrengstgericht: we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. Op basis van analyses van de toetsen stellen we interventies vast op leerling-, groeps- en schoolniveau. Voor de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het instrument "KIJK".
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (16,67% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (hoge schoolweging). Tegelijkertijd scoort 22,22% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering waarbij ruimte voor groei wordt gelaten.
Sociale ontwikkeling
Wij zien ons onderwijs als een gezamenlijke activiteit van school, kind en ouders. Uw kind is enorm gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Daarin vinden wij de verbinding tussen school, ouders en kind. Een goed pedagogisch en sociaal klimaat is de belangrijkste voorwaarde om te kunnen spelen, leren en werken. Kinderen en leerkrachten functioneren het best in een omgeving waar men met begrip met elkaar omgaat. In een sociaal veilige school kan ieder kind zichzelf zijn, zich prettig voelen en zich goed ontwikkelen. Leerkrachten creëren in de klas een veilig pedagogisch klimaat. Ze bieden een gestructureerde, functionele en uitdagende leeromgeving waarin respect voor elkaar en ieders kwaliteiten het uitgangspunt is Wij vinden dat het belangrijk is dat kinderen autonome keuzes maken. De leerkrachten bespreken de omgangsregels en stimuleren de leerlingen om eigen verantwoordelijkheid te nemen en zich hieraan te houden. LEES MINDER
Eigen keuzes durven maken
Leren met en van elkaar
We nemen verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Guido de Brès voor sociale ontwikkeling?
Vanaf groep 1 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd in groep 1-2 middels het Kijk! observatie- en registratiesysteem. In groep 3-8 gebeurt dit via het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten van de observaties en toetsen worden door de leerkracht en de intern begeleider besproken, geanalyseerd en opgeslagen in Parnassys en Leeruniek.
Welke registratievorm(en) gebruikt Guido de Brès om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Guido de Brès gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Guido de Brès?
Guido de Brès gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en Kwink.