Basisschool St. Aloysius
Kerkstraat 32
3741 AK Baarn

Schoolweging

Schoolweging
24.45
Spreiding
5.4

De schoolweging van St. Aloysius Baarn is 24,45 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,78% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend – niet alleen boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, maar ook iets beter dan de vergelijkingswaarde (97,34%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,39% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, aanzienlijk hoger dan de vergelijkingswaarde van 66,85%. De inspectienorm voor de school (56,2%) wordt dus ruimschoots overschreden, wat wijst op effectieve onderwijspraktijken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 40,74% (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Ook havo/vwo-combinatieadviezen (7,41%) en havo (18,52%) zijn prominent. Dit onderstreept een focus op theoretische leerwegen. Praktijkgerichte adviezen zoals vmbo-k (7,41%) blijven beperkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Aloysius BaarnGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

de school werkt met het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit staat voor Inzicht in Eigen Profiel. Kenmerkend voor het IEP is dat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen groei en ontwikkeling. De IEP-toetsen zijn er voor de volgende gebieden: rekenen, taalverzorging, spelling, lezen, schrijven, creativiteit, leeraanpak, sociaal emotioneel. De school volgt een jaarlijkse zorgkalender in het afnemen en analyseren en bespreken van de toetsen. De IB-er speelt hierin een centrale rol. Ouders kunnen het onderwijs van hun kind volgen via het leerlingvolgsysteem Parnassys en er zijn minimaal vier momenten per jaar waarop zij samen met hun kind de leerkracht kunnen spreken over het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind. De school werkt vanuit de visie Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Kenmerken hiervan zijn dat er gewerkt wordt met Schoolplannen, groepsplannen, duidelijke doelen op ambitieniveau en dat het onderwijsaanbod in de groep wordt vormgegeven vanuit de middenmoot. Effectieve Directe Instructie is het middel voor de leerkracht om leerlingen op een interactieve, samenwerkende wijze instructie te geven voor de hoofdvakken waarbij er gedifferentieerd kan worden naar instructiebehoefte van de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

87,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, fors hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 2,5% zit onder advies (landelijk: 11,81%), wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De lage ‘boven advies’-score (10%) suggereert dat adviezen mogelijk aan de hoge kant zijn.

Sociale ontwikkeling

Missie: Waar we op eigen wijze samen groeien. Wij vinden het belangrijk dat kinderen in een veilige school met een prettige sfeer kunnen leren. Onze taak is het om een kind te helpen zich voor te bereiden op de maatschappij. Onze visie op onderwijs is terug te herleiden naar de drie V's: Vindingrijk, Verbonden en Vrije ruimte. Vreedzaam: De St. Aloysius is een "Vreedzame school". De Vreedzame School is een programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Vanuit onze kernwaarden is dit passend: de vrije ruimte die wij bieden vraagt om een verantwoordelijke houding van iedereen binnen de school. De school ontwikkelt zich zo tot een democratische gemeenschap waarin alle leden een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelfstandig zijn en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Hierdoor ontstaat een beter leef- en werkklimaat en een veilige en prettige omgeving. We werken op school met leerling-mediatoren die voor kinderen het eerste aanspreekpunt zijn om te bemiddelen bij conflicten. Daarnaast is er een leerlingenraad, waarin leerlingen hun stem kunnen laten horen. Onze leerkrachten zijn Vreedzaam opgeleid. Ouders zien wij op de St. Aloysius als partner. Wij zoeken met hen de samenwerking rond de ondersteuning van hun kind. Vertrouwenspersonen op de St. Aloysius zijn Chantal van Remmerden en Anne Linda van der Goot. De vertrouwenspersoon op Het Sticht niveau voor ouders en medewerkers zijn: Mw. B.A. Janssen; 06-45144301;email: blijkejanssen@gmail.com en dhr. A.A, Stegeman; 06-15022647; email: antonstegeman@live.nl LEES MINDER

Samen leven en groeien

Veilig en vreedzaam

Waardering voor elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool St. Aloysius voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St. Aloysius monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst via de Enquetetool van Vensters. De resultaten van de vragenlijst worden gecombineerd met de lessen van Vreedzaam. Onderwerpen die extra aandacht vragen worden opgepakt binnen de lessen van Vreedzaam rond een specifiek thema, bijvoorbeeld het onderwerp Meidenvenijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Aloysius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St. Aloysius gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Vreedzaam, leerlingtevredenheidsonderzoek, BOSOS.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Aloysius?

Basisschool St. Aloysius gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School en aanvullend de Ringaanpak (School en gedrag).