
Schoolweging
De schoolweging van De Uilenpoort is 29,63 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zeker in verhouding tot het landelijke gemiddelde van 95.9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit is een positief resultaat, vooral gezien de landelijke vergelijkingsscore van 57.8%. De school geeft hiermee aan succesvol in te zetten op maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Naast het hoge percentage vwo-adviezen (18.6% vs. 18.6% regio) springt het aandeel gecombineerde havovwo-adviezen (18.6%) in het oog. Opvallend is de 9.3% vmbo-k/gt-adviezen, wat iets boven vergelijkbare scholen (5.6%) ligt. Het ontbreken van praktijkonderwijsadvies in de data valt op, terwijl dit landelijk 1.01% bedraagt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Uilenpoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.48 | 178.46 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken toetsen om na te gaan wat onze kinderen al kennen of in een periode hebben geleerd. Deze zijn gekoppeld aan de methodes die we gebruiken. Voor de groepen 3 t/m 7 nemen we twee keer per jaar BOOM-toetsen af voor ons leerlingvolgsysteem. Evaluatie van de resultaten gebeurt op groeps- en leerlingniveau door directie en de leerkrachten, samen met de intern begeleider. Deze analyse wordt in de leerteams uitgewerkt waardoor we samen zicht hebben op leerling-, groeps- en schoolniveau. We werken met streefniveaus om de gerealiseerde opbrengsten te kunnen vergelijken met de gewenste resultaten. De resultaten van de metingen worden gebruikt voor het aanpassen van de groepsoverzichten en -plannen en daarmee het onderwijsaanbod in de groep. Zo leidt het meten van de ontwikkeling in onze school tot structurele verbetering van de kwaliteit van ons onderwijsaanbod en daarmee van onze resultaten. Een rapportage wordt op schoolniveau door intern begeleider en directeur opgesteld en met het team en later met het bestuur doorgenomen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 18.75% onderadvisering (vs 11.81% landelijk) lijkt er ruimte voor verbetering in de adviesnormering. Toch presteert 65.62% van de leerlingen precies op adviesniveau, wat aansluit bij de schoolvisie op realistische plaatsing. De 15.62% bovenadvisering onderstreept de mogelijkheden voor doorstroom in het VO.
Sociale ontwikkeling
Op de Uilenpoort leren leerlingen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. We zoeken, wanneer zich problemen voordoen, naar oplossingen waar iedereen wat aan heeft. We handelen niet uit irritatie, angst of onverschilligheid. Zowel leerlingen, leerkrachten, ouders en directie willen graag respectvol en met vertrouwen met elkaar omgaan en doen hier erg hun best voor. Als het even misgaat, spreken we elkaar op een rustige toon op dat gedrag aan. We gaan ervan uit dat de ander het niet met opzet zo doet. LEES MINDER
Vertrouwen
Samen
Aandacht
Wat is de werkwijze van BS de Uilenpoort voor sociale ontwikkeling?
De Kanjermethode helpt BS de Uilenpoort om een veilige school te zijn waar iedereen zichzelf mag zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De regels die vanuit Kanjer worden gehanteerd zijn positief geformuleerd. Kinderen gedragen zich verschillend in bepaalde situaties. De Kanjermethode hanteert vier gedragstypen: de tijger, het konijn, de aap en de vogel. Elk type heeft positieve en negatieve kenmerken.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS de Uilenpoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS de Uilenpoort gebruikt Kanvas en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BS de Uilenpoort?
BS de Uilenpoort maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.