
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Azewijn is 28,98 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort 92.6% voor het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een sterk punt in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies is hoofdzakelijk gericht op beroepsgerichte leerwegen: 50% VMBO-(g)t en 33.3% VMBO-b. Dit ligt hoger dan het regionale gemiddelde (16.45% VMBO-(g)t). Toch is er een opvallend percentage van 16.7% 'onbekend' advies, wat mogelijk wijst op vertraging in het adviesproces of late aanmeldingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Azewijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.62 | 175.23 | 181.88 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode gebonden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De onderwijsinspectie gebruikt deze toetsen om de tussenresultaten van scholen te beoordelen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Om de betekenis van deze scores te duiden, wordt waar mogelijk ook de ondergrens van de inspectie weergegeven. Daarnaast geeft de school een toelichting op de plaats die de tussenresultaten innemen in het onderwijsproces en op de manier waarom de tussenresultaten worden gerealiseerd. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyse. Aan de hand van deze analyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken wij in blokken van 8-10 weken voor deze analyses en blokplannen. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende blokplan. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37.5% presteert boven het oorspronkelijke advies, dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde. Dit kan duiden op conservatieve advisering. Een kwart stroomt echter onder advies door, wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school benoemt in haar beleid extra aandacht voor vroege signalering om deze verschillen te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Ons onderwijs is opgebouwd vanuit de volgende kernwaarden: Vertrouwen - "Wij zien wie jij bent en je merkt dat wij in jou geloven" Saamhorigheid - "Je voelt je onderdeel van een groep en de school" Kinderen leren onderdeel van een groep te zijn, maar ook zeer zeker van de hele school. Door de kleinschaligheid van de school is er samenwerking tussen kinderen van diverse leeftijden. Ook bij het behoren tot een groep horen regels, onze schoolregels. Kinderen leren over de sociale omgang met behulp van de gestelde regels. Trots - "Jij ontdekt jouw kwaliteiten en ervaart hoe het is om trots te zijn op jouw groei" Met de Gelukskofferlessen en groepsgesprekken over groei (groeitaal) stimuleren wij het denken vanuit groei. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. 7 thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Durf - "Je ervaart het maken van keuzes en iets leren proberen" Met onze doorgaande lijn voor eigenaarschap stimuleren wij kinderen in hun eigenaarschap voor het leren. Dit wordt stapsgewijs opgebouwd. LEES MINDER
Saamhorigheid
Trots
Durf
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
Binnen Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef is het belangrijk dat de volwassenen het gewenste gedrag laten zien en voorleven. Er zijn drie basisregels: respect voor elkaar, zorgen voor een rustige en veilige omgeving, en netjes omgaan met spullen. De school is aan het eind van schooljaar 2024-2025 een 'Kanjerschool' en alle teamleden zijn gecertificeerd. Naast de Kanjermethodiek wordt er ook gewerkt met de 'Gelukskoffer' om de sociale vaardigheden te laten groeien.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.