
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Marijkeschool Axel is 33,71 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,33% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief hoge schoolweging. De score ligt zelfs 0,55 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,89%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 45,13%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit betekent dat bijna de helft van de leerlingen het hoge referentieniveau voor rekenen en taal bereikt, ondanks de complexe populatie (schoolweging 33,71). Ter vergelijking: landelijk scoort 50,17% van de leerlingen op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op beroepsgerichte routes: 52,38% vmbo-b/k tegen 15,73% landelijk. Het aandeel havo/vwo-advies (28,57%) blijft echter dicht bij het nationale gemiddelde (31,54%). Praktijkonderwijsadviezen (4,76%) zijn significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de relatief complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Marijkeschool Axel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken volgens de richtlijnen vanuit het SLO aan de kerndoelen. Om de kerndoelen te behalen zetten wij methodes, ondersteund door ict, in om aan onze doelen te werken. Wij maken daarin afgewogen keuzes, die ons beredeneerd aanbod vormen. Aan de hand van toetsen analyseren wij de opbrengsten van de toetsen en maken we vervolgens een plan voor 6 weken. Na die periode zijn er groepsbesprekingen, waarin we de doelen en factoren bespreken. Ons leerlingvolgsysteem en toetsen zijn van IEP-toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen (35%) dat boven advies presteert, tegen 25,27% landelijk. Het lage percentage onder-advies (10% vs. 11,81% nationaal) bevestigt de zorgvuldige advisering. Deze cijfers ondersteunen de beschreven aanpak met voorlopige adviezen in groep 7 en een 'kansrijke' definitieve plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Naast het vergaren van kennis vinden wij het enorm belangrijk dat onze leerlingen zich ook ontwikkelen als een zelfstandig, gelukkig mens. Wij hebben daar ons motto "Met plezier samen leren" op gebaseerd. Op ons leerplein beginnen we al heel vroeg met het zelf keuzes maken. Wat wil ik leren? Met wie ga ik samen werken? Wat vind ik leuk? Wat gaat vanzelf en waar moet ik moeite voor doen? Wie zijn mijn vriendjes? Met wie kan ik goed samenwerken? Enz. Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat de leerlingen die onze school aan het einde van groep 8 verlaten in staat zijn om keuzes te maken, vriendschappen te sluiten en te onderhouden en kunnen benoemen waar hij/zij goed in is. LEES MINDER
Plezier
Samen
Leren
Wat is de werkwijze van de Prinses Marijkeschool voor sociale ontwikkeling?
De Prinses Marijkeschool checkt iedere ochtend met de leerlingen in door te vragen hoe ze zich voelen (groen, geel, rood). Indien gewenst, kunnen de kinderen bespreken hoe dat komt en wat ze nodig hebben om verder te kunnen. Plezier hebben op school is belangrijk en de school laat dit terugkomen in de gesprekken in de klas en onder het team van leerkrachten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prinses Marijkeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prinses Marijkeschool gebruikt Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Marijkeschool?
De Prinses Marijkeschool gebruikt Kwink en weerbaarheidslessen "Karkach Gym" voor sociaal-emotioneel leren.