Basisschool de Warande Protestants Christelijk Onderwijs
Burchtlaan 7
4571 HR Axel

Schoolweging

Schoolweging
30.4
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Warande is 30,40 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WarandeGemeente AmsterdamNederland
LIB173.45174.02175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We houden zorgvuldig bij hoe de leerlingen zich ontwikkelen en welke resultaten ze behalen. De groepsleerkrachten verzamelen gegevens over alle leerlingen en over de resultaten van het aanbod. Het gaat om gegevens uit observaties, analyses van het werk, evaluatie van gegeven aanbod, gesprekken met leerlingen en ouders en de resultaten op methodeonafhankelijke en methode gebonden toetsen. We signaleren preventief en proactief leerlingen die extra aandacht nodig hebben. KIJK 0-7 jaar: observaties op verschillende ontwikkelgebieden ( 2x per jaar groep 1 en 2) Methodetoetsen groep 3 t/m 8: per blok/thema wordt afgetoetst of de aangeboden doelen beheerst worden. Methode-onafhankelijke toetsen groep 3 t/m 8: 2 x per jaar Cito Leerling in Beeld, minimaal voor de basisvakken rekenen/wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen en taalverzorging/spelling. Deze toetsen meten een specifieke vaardigheid. Het resultaat op een dergelijke toets wordt uitgedrukt in een zogeheten vaardigheidsscore of een criteriumgerichte score zoals het referentieniveau 1F, 2F of 1S. Leerkrachten volgen de leerlingen op sociaal-emotionele ontwikkeling door te observeren, kindgesprekken te houden en het invullen van een observatielijst sociaal emotioneel functioneren van Cito Leerling in Beeld. Leerlingen van de bovenbouw vullen de leerlinglijst uit Leerling in Beeld in. Jaarlijks vullen de leerlingen van groep 7 en 8 een enquête Leerling tevredenheidsmeting met vragen over sociale veiligheid en welbevinden. We vinden het belangrijk kinderen goed te monitoren, maar willen niet onnodig toetsen. We toetsen om te bepalen hoe we onze leerstofdoelen, leertijd, didactisch en pedagogisch handelen, zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Sociaal emotioneel leren Op onze school besteden we in doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 aandacht aan het oefenen van sociale vaardigheden. Dit sociaal emotioneel leren (SEL) helpt de kinderen om goed met zichzelf en anderen om te gaan. Het doel is dat kinderen leren hun eigen gevoelens te begrijpen en te beheersen, goed met anderen kunnen samenwerken, en problemen op een vriendelijke manier kunnen oplossen. SEL leert kinderen ook om respect te hebben voor anderen en om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag. Hierdoor voelen kinderen zich veiliger en gelukkiger op school en kunnen ze beter leren. Gelukkig kunnen kinderen dit op onze school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en ook voor later, zodat ze “gelukkig uit kunnen vliegen” naar de toekomst. Veerkracht We willen de kinderen laten begrijpen dat ze hun vaardigheden en intelligentie kunnen ontwikkelen door hard te werken, doorzetten en leren van fouten. In plaats van te denken dat ze ergens goed of slecht in zijn en dat dit niet kan veranderen, leren ze dat ze altijd beter kunnen worden als ze hun best doen. Dit helpt hen om uitdagingen aan te gaan, niet bang te zijn om fouten te maken en gemotiveerd te blijven om te leren. Burgerschap Onze school vindt actief burgerschap belangrijk. We streven ernaar dat onze leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een betere wereld. Burgerschapskennis en- vaardigheden doen de leerlingen op in de hele school. De school zien wij als oefenplaats voor burgerschapsvorming. We geven ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren en samenwerken. Daarnaast stimuleren we het reflecteren op eigen opvattingen en gedrag en dagen we kinderen uit tot kritisch denken. Bij actief burgerschap hoort volgens onze school ook ervaringsgericht leren. Het leren door middel van concrete ervaringen is een krachtig middel om jezelf en de wereld te leren kennen en verkennen. De door ons gekozen kernwaarden vormen de basis van ons handelen. Onze kernwaarden beschrijven onze identiteit als school en de wijze waarop wij met elkaar om willen gaan als leerkracht, kind en ouder(s). Een veilige school voor iedereen! Sociale veiligheid is een basisbehoefte. Wie niet veilig is, komt niet tot leren. Op de Warande werken we met de M5 methode aan het stoppen van onaardig en/of pestgedrag. Leerlingen worden ingeschakeld en deel van de oplossing. Leerlingen worden gezien en leerkrachten hebben de regie over de ruimte die leerlingen krijgen. De M5 aanpak zorgt voor een duurzame en effectieve vergroting van de sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers. Niet alleen in de klas, maar ook in alle 'vrije situaties' in en om de school en voor en na schooltijd. De rust en veiligheid in de groep verbetert, wat het leren ten goede komt. Op 20 juni 2023 was De Warande de eerste school in Zeeland gecertificeerd als sociaal veilige M5 school! Op onze website is meer informatie te vinden over M5. LEES MINDER

Veerkracht

Verantwoordelijkheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Op de Warande leren we kinderen van groep 1 t/m 8 zich te ontwikkelen op de volgende competenties: Besef van zichzelf Besef van de ander Relaties kunnen hanteren Zelfmanagement Keuzes kunnen maken In iedere groep staat minimaal 30 minuten Kwink op het rooster. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Zo werken we samen preventief aan een fijne veilige school, waar kinderen zichzelf mogen zijn en kunnen groeien op zowel cognitief als sociaal emotioneel gebied.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! M5 registratie Leerling in Beeld sociaal emotioneel functioneren Leerling in Beeld executieve functies

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren Gouden Weken