
Schoolweging
De schoolweging van De Grosthuizer is 30,75 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft de inspectienorm voor het fundamenteel niveau ruimschoots: 95,65% van de leerlingen behaalt dit niveau tegenover een landelijk gemiddelde van 95,88%. De maximale inzet op basisvaardigheden blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofile toont een focus op praktische leerwegen: 45,45% vmbo-k advies (vs. 9,17% regio). Toch is er ook aandacht voor doorstroom met 18,18% havo en 9,09% vwo-advies. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met het landelijk gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | De Grosthuizer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. We monitoren de tussentijdse resultaten op diverse manieren: Methodegebonden toetsen Registreren van behaalde leerdoelen Methode onafhankelijke toetsen (CITO-toetsen via Leerling in Beeld) Observaties van de leerkracht Met deze informatie kijken we waar de leerlingen staan en wat voor vervolgstappen we gaan maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 55,56% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,27% landelijk), met 0% onderadvies. Dit suggereert dat de school terughoudend is met advisering, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. De intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolplan lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Net als bij het leren van nieuwe complexe stof, moet ook gedrag worden aangeleerd. Dit begint bij een leerkracht die hierin het goede voorbeeld is voor de kinderen. Een goed voorbeeld, zorgt namelijk dat kinderen dit overnemen. Naast een goed voorbeeld, leren wij gewenst gedrag bewust aan en werken we met heldere routines. Hierbij stellen wij ons de vraag “Wat willen we zien?”. Stapsgewijs wordt geleerd welk gedrag verwacht wordt, dit zorgt voor rust en ruimte om optimaal te kunnen leren, zonder het beperkte werkgeheugen te belasten. Door het gedrag steeds positief te bekrachtigen, ontstaat gewenst gedrag dat zich als een olievlek verspreidt in de klas en de school. We hebben hoge verwachtingen voor het gedrag in de school en er is vertrouwen dat elk kind hieraan kan voldoen en het dus kan leren, omdat iedereen ook hiervoor alle mogelijkheden krijgt. Na een periode van doelgericht oefenen van routines en gewenst gedrag, blijven we onze gedragsverwachtingen uitspreken en eisen we een opbrengst van 100%. Hierbij wordt vooral preventief gewerkt door het aanleren van nieuw gedrag, maar ook door een positief klimaat te creëren. Een klimaat waarin elk kind gezien wordt, elke dag opnieuw. Ongewenst gedrag wordt op een prettige, voorspelbare en consequente wijze omgezet tot gewenst gedrag. Preventief waar mogelijk, reactief wanneer het moet. Op deze manier creëren we een positieve, sociaal veilige omgeving, die het leren bevordert. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Grosthuizer Basisschool voor sociale ontwikkeling?
De Grosthuizer Basisschool besteedt wekelijks en vaak dagelijks aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden, integreert werkvormen in thema's en maakt gebruik van een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De werkwijze wordt geëvalueerd en aangepast tijdens teambijeenkomsten. Twee keer per jaar wordt de vragenlijst 'Sociaal-emotioneel functioneren' afgenomen en geanalyseerd, en jaarlijks de monitor Sociale Veiligheid in de bovenbouw.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Grosthuizer Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Grosthuizer Basisschool gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Grosthuizer Basisschool?
De Grosthuizer Basisschool gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.