WereldKidz Pirapoleon in Austerlitz - Resultaten

WereldKidz Pirapoleon
Schoolweg 16
3711 BP Austerlitz

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
24.47
Spreiding
5.9

De schoolweging van Pirapoleon is 24,47 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.45% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Ook dit resultaat overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.23%). Deze scores onderstrepen het succes van de intensieve basisondersteuning en het 'leren op eigen niveau'-principe dat de school hanteert.

Fundamenteel niveau

Score: 95.4545%

Streefniveau

56.06% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43.5%. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (55.36%) presteert Pirapoleon hiermee bovengemiddeld. Dit illustreert de effectiviteit van de focus op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan.

Streefniveau

Score: 56.0606%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 35.29% havo en 23.53% vwo-advies (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt het praktijkonderwijsadvies met 5.88% hoger uit dan de regionale norm (1.01%), passend bij de inclusieve visie van de school. De combinatie van hoge ambitie en maatwerk komt hier duidelijk naar voren.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Longitudinaal onderzoek toont groei: groep 8 scoort 9% hoger op rekenen/wiskunde dan in groep 7. Deze vooruitgang is sterker dan bij 80% van de vergelijkbare scholen en sluit aan bij het rekenverbetertraject dat sinds 2021 loopt. De scores op digitale geletterdheid springen eruit met een 7% hoger resultaat dan streefwaarde.

ToetsPirapoleonGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school worden methodegebonden en genormeerde toetsen gebruikt om de ontwikkeling meetbaar en zichtbaar te maken. In het beleidsplan Toetsingskader WereldKidz staat o.a. beschreven welke genormeerde toetsen jaarlijks afgenomen worden. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het kindvolgsysteem. De resultaten op sociaal emotioneel vlak worden gemeten met het onderdeel Hart en Handen van IEP. Het team gebruikt de data om te analyseren waar het onderwijsleerproces verbeterd kan worden. Zo kunnen we zowel op kind- als op schoolniveau met deze gegevens vaststellen wat in bepaalde periodes het leerrendement is geweest. Het is mogelijk om tijdig maatregelen te treffen die helpen dat leerrendement te vergroten. Doubleren/Versnellen Op Pirapoleon streven we ernaar om onze leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces aan te bieden (zowel leer-, als sociaal-emotionele ontwikkeling). Dat wil zeggen dat we er zo veel mogelijk van uitgaan dat de leerlingen binnen 8 aaneensluitende schooljaren de school kunnen doorlopen. In principe is doublure of versnelling niet nodig, omdat het onderwijs wordt aangepast en leerlingen een eigen leerlijn kunnen volgen. Toch kan het voorkomen dat de ontwikkeling van een kind tijdelijk stagneert, of dat er oorzaken zijn waardoor het ontwikkelingsproces langzamer verloopt. We volgen hierbij de volgende procedure: De leerkracht spreekt in oktober/november al de twijfel uit tijdens de groepsbespreking. Naar aanleiding van de midden toetsen in januari wordt samen met de intern begeleider bekeken wat de vervolgstappen zijn. Ouders worden dan tevens op de hoogte gesteld. In april/mei wordt een definitieve keuze gemaakt over de doublure/versnelling. Dit is altijd in overleg met IB en/of schoolleider. We spreken van doublure vanaf groep 3; als een leerling tweemaal groep 1 of 2 doorloopt wordt dat een verlengde kleuterperiode genoemd. Een leerling kan slechts eenmaal doubleren of versnellen. Elke verlenging van de kleuterperiode, doublure of versnelling wordt in een intern overleg en met de ouders besproken. School neemt uiteindelijk de beslissing.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan zowel het landelijk (11.81%) als regionaal gemiddelde. De 20% die boven advies presteert, benadrukt de kwaliteit van de adviesprocedure en doorlopende begeleiding. Deze cijfers sluiten aan bij het beleid om mentoren uit het VO bij adviesgesprekken te betrekken.

Sociale ontwikkeling

Sociale vaardigheden aanleren is van groot belang. Reden hiervoor is dat we menen dat een heldere en structurele aanpak van sociale vaardigheden in alle groepen een positieve bijdrage kan leveren aan het ontwikkelen van het mens-zijn van onze leerlingen. Zelfbewust zijn, zelfvertrouwen hebben, zelfstandig zijn, inlevingsvermogen hebben en kunnen samenwerken zijn hierin belangrijke elementen. Het gaat niet alleen om het geven van lessen in sociale vaardigheden. Het gaat om het dag in dag uit werken aan een goed fysiek en sociaal klimaat binnen de groepen en de school als geheel. LEES MINDER

zelfbewust zijn

zelfvertrouwen hebben

zelfstandig zijn

Wat is de werkwijze van WereldKidz Pirapoleon voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

WereldKidz Pirapoleon maakt gebruik van 'The Leader In Me', een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier 7 gewoonten aanleert. Deze gewoonten, gebaseerd op het boek van Stephen Covey, richten zich op persoonlijke groei en relaties met anderen. De leerkrachten brengen de 7 gewoonten tot leven door voorbeeldgedrag. De school neemt regelmatig deel aan wetenschappelijk onderzoek, waarbij anonieme resultaten van leerlingen gebruikt worden om de ontwikkeling en prestaties van de school in kaart te brengen.

Welke registratievormen gebruikt WereldKidz Pirapoleon om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WereldKidz Pirapoleon gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Pirapoleon?

WereldKidz Pirapoleon gebruikt de methode 'The Leader in Me' voor sociaal-emotioneel leren.