Openbare Basisschool De Horizon
Jan van der Diesduncstr 42
5721 VM Asten

Schoolweging

Schoolweging
26.33
Spreiding
5.65

De schoolweging van De Horizon Asten is 26,33 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ver boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs op taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit laat zien dat de school hogere leerdoelen succesvol weet te realiseren bij een aanzienlijke groep leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn ambitieus gericht: 34,8% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (vs. 29,5% landelijk). Tegelijk is er aandacht voor maatwerk met 4,35% praktijkgericht vmbo-b-advies. De brede spreiding sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Horizon AstenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.92174.91175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau - vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,2%) ligt wel significant hoger dan de vergelijkingsgroep (11,8%). Dit vraagt om verdere analyse van de doorstroombegeleiding.