Kindcentrum De Ontdekking
Beatrixlaan 23
5721 LZ Asten

Schoolweging

Schoolweging
29.21
Spreiding
6.24

De schoolweging van De Ontdekking Asten is 29,21 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 60,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1% en het regionale gemiddelde van 57,8%. Dit weerspiegelt de focus op hogere leerdoelen, mede mogelijk gemaakt door adaptieve lesmethodes.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 23,5% vwo-advies (regio 18,6%) en 17,7% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio), wat aansluit bij het academische profiel van de school. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ontdekking AstenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het schooljaar maken de kinderen vanaf groep 3 toetsen. Dit zijn zowel methodegebonden toetsen als LVS-toetsen (Leerling Volg Systeem). Hiermee meten we het beheersingsniveau van de leerlingen. De methodegebonden toetsen doen vooral een beroep op het kortetermijngeheugen en de LVS-toetsen op het langetermijngeheugen. Vanuit de resultaten wordt het aanbod in de klas en op schoolniveau aangescherpt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

37,7% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 13,2% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de advisering en goede doorstroombegeleiding benadrukt. Dit sluit aan bij het geïntegreerde kindcentrummodel met continuroosters en ontwikkelingsvolgsystemen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarde uit de visie op sociale opbrengsten is ‘SAMEN IN VERBINDING’. We zijn een veilige school met structurele aandacht voor de omgang met elkaar. Onze leerlingen;- ontdekken, ontwikkelen en laten talenten zien;- kennen hun eigen kwaliteiten en reflecteren op hun eigen handelen;- presenteren en uiten zich op hun eigen manier; Preventie We willen meer preventief bezig zijn. Daarvoor is nodig dat we in gesprek blijven met kinderen en duidelijk communiceren wat de procedure is bij een conflict. 1. Kinderen proberen eerst zelf tot een oplossing te komen met behulp van het stappenplan ‘praat het uit’. Komen de kinderen er niet uit dan. 2. Inschakelen van de leerlingmediatoren, zij gaan helpen bij het oplossen van het conflict. Is het conflict dan nog steeds niet opgelost. 3. Inschakelen van de leerkrachten. Ook de leerkrachten maken gebruik van het stappenplan ‘mediatie’. LEES MINDER

Samen in Verbinding

Kansrijk Waarderen

Cultureel Sensitief

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Ontdekking voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Ontdekking werkt aan sociale ontwikkeling door middel van verbinding en samenwerking. Leerkrachten 'zitten tussen' de leerlingen en werken met hen samen. Gesprekken zijn cruciaal, en er worden structureel 3 keer per jaar kindgesprekken gevoerd. In deze gesprekken geven de kinderen aan hoe zij zich voelen, met wie ze graag spelen en samenwerken, wat er goed gaat en wat hun leerpunten zijn. Er worden afspraken gemaakt om aan de leerpunten te werken, met als doel dat kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Ontdekking om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Ontdekking gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Ontdekking?

Kindcentrum De Ontdekking gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.