
Schoolweging
De schoolweging van De Dorpsakker is 30,99 , met een spreiding van 4,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruimschoots boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 95,2% ligt. Dit garandeert basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is bovengemiddeld theoretisch: 30,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 21,7% havo-advies. Tegelijkertijd is er aandacht voor diversiteit: 8,7% van de leerlingen krijgt vmbo-b/-k advies, vergelijkbaar met regionale niveaus. De combinatie van hoge ambities en passende differentiatie sluit aan bij de ‘doorlopende leerlijn’-aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dorpsakker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.66 | 173.73 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Continue werken we eraan om het onderwijs op onze school zo goed mogelijk inhoud te geven. Door middel van het leerlingvolgsysteem en observaties houden we de ontwikkeling van uw kind bij. Regelmatig wordt de kwaliteit getoetst door verschillende meetmomenten: Methode gebonden toetsen, methodeonafhankelijke toetsen, de resultaten hiervan worden vastgelegd in het CITO leerlingvolgsysteem (spelling, begrijpend lezen, rekenen, woordlezen). Verder wordt de ontwikkeling van het tekst lezen gevolgd middels de inzet van de zogeheten AVI-toetsen. De leerkracht neemt de toetsen af en de gegevens van de Cito-toets worden in een computerprogramma gezet. Op die manier kunnen we aan de hand van landelijke cijfers bepalen of de prestaties van het kind voldoende in lijn liggen met die van leeftijdsgenoten. Deze gegevens worden met ouders gedeeld via de voortgangsgesprekken, (drie keer per jaar) en in de rapporten. Tijdens het overleg tussen de intern begeleider (IB-er) van de school en tijdens de groepsbespreking, een overleg tussen de groepsleerkracht en de interne begeleider, worden de resultaten besproken. Alle geconstateerde verbeterpunten nemen wij vervolgens als actiepunten op in onze ontwikkelplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,2% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,99). Tegelijk scoort 33,3% boven advies (25,3% landelijk), wat de doorstroomkwaliteit benadrukt. De school hanteert zorgvuldige adviesprocedures met NSCCT-toetsen en doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen wordt gewerkt met de methode Kwink. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Twee keer per jaar wordt de SCOL in de groepen 4 t/m 8 afgenomen om te checken hoe het staat met het gevoel van veiligheid en competenties. Deze toetsen worden zowel op groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd, waarna het aanbod wordt bijgesteld indien nodig. LEES MINDER
Respect
Plezier
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dorpsakker voor sociale ontwikkeling?
Twee keer per jaar wordt de SCOL afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd en er wordt een plan opgesteld. Aan het begin van het schooljaar stemt het team de werkwijze af.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dorpsakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Dorpsakker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dorpsakker?
Openbare Basisschool De Dorpsakker gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.