
De resultaten van obs Ayundo in Assendelft
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van obs Ayundo, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past obs Ayundo bij jullie?
Ontdek hoe goed obs Ayundo bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op obs Ayundo
Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de cruciale eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De Onderwijsinspectie hanteert een heldere norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit fundamentele niveau te behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op obs Ayundo
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel op obs Ayundo is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere streefniveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, wordt per school berekend en is daarmee maatwerk voor elke basisschool in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van obs Ayundo?
De overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs is een cruciale fase voor uw kind. Basisschool obs Ayundo in Assendelft bereidt leerlingen hier optimaal op voor. Wij werken nauw samen met scholen voor voortgezet onderwijs in de Zaanstreek via het onderwijsplatform POVO. Dit platform zorgt voor een gestroomlijnde aanpak, van voorlichting tot de aanmeldingsprocedure en de uitwisseling van leerlinginformatie. Ons doel is een soepele overgang te waarborgen, waarbij elk kind het juiste advies krijgt voor het vervolgonderwijs. Dit bevordert gelijke kansen en een succesvolle schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op obs Ayundo
Obs Ayundo is een trotse Daltonschool en voldoet aan de kernwaarden van de Nederlandse Dalton Vereniging. Deze kernwaarden, zoals eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling, creëren een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en volop kunnen ontdekken. Onze aanpak stimuleert betrokkenheid, waarbij leerkrachten, kinderen en ouders samen verantwoordelijkheid dragen voor een positief leerklimaat. Dit maakt onze school een oefenplaats waar experimenteren en leren centraal staan. De sociale opbrengsten meten we met behulp van de NSCCT vanaf groep 6. Voor het welbevinden van kinderen in groep 4 tot en met 8 gebruiken we de SCOLL. In de onderbouw, groep 1 tot en met 3, zetten we LOOQIN in om waardevolle inzichten te verzamelen.
Stimuleren van zelfstandigheid
Bevorderen van verantwoordelijkheid
Waarborgen van welbevinden
Hoe bevordert obs Ayundo de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Obs Ayundo hanteert een Daltononderwijsmodel, gericht op eigenaarschap, persoonlijke groei en gedeelde verantwoordelijkheid. Dit creëert een veilige omgeving waar kinderen kunnen experimenteren en sociale vaardigheden ontwikkelen. We zien de school als een oefenplaats waar alle betrokkenen - leerlingen, leerkrachten en ouders - samenwerken aan een positieve sociale omgeving. Dit draagt bij aan een sterk sociaal klimaat en bevordert het welbevinden van elk kind. De sociale opbrengsten worden systematisch gemonitord. Vanaf groep 6 gebruiken we de NSCCT, terwijl de SCOLL ingezet wordt voor groepen 4-8 om het welbevinden te meten. In de jongste groepen (1-3) verzamelen we data via LOOQIN.
Welke meetinstrumenten gebruikt obs Ayundo voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?
Obs Ayundo gebruikt diverse registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren en te bevorderen. Deze methoden helpen ons om het welbevinden en de sociale competenties van de kinderen in kaart te brengen. Voor de bovenbouwgroepen (vanaf groep 6) maken we gebruik van de Nederlandse School- en Competentie-Test (NSCCT). In de midden- en bovenbouw (groep 4 t/m 8) zetten we de SCOLL, de Sociale Componenten Observatie Lijst, in om het welbevinden te evalueren. Voor de jongste leerlingen in groep 1 tot en met 3 is er LOOQIN. Dit instrument stelt ons in staat om op een passende manier data rondom welbevinden te verzamelen en de sociale ontwikkeling te ondersteunen.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
 - LOOQIN
 
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op obs Ayundo toegepast?
Op obs Ayundo zetten we effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren. We streven ernaar om kinderen te voorzien van de nodige vaardigheden voor een positieve sociale ontwikkeling. We maken gebruik van de SOEMO-kaarten, een instrument dat gericht is op het versterken van sociaal-emotionele competenties. Deze kaarten bieden praktische handvatten voor zowel leerlingen als leerkrachten. Daarnaast bieden we specifieke faalangsttrainingen aan voor leerlingen in groep 7. Deze trainingen zijn erop gericht om leerlingen te helpen omgaan met faalangst en hun zelfvertrouwen te vergroten.
- SOEMO-kaarten
 - Groep 7 faalangst trainingen
 
Inspectierapport obs Ayundo Assendelft: Kwaliteit van Onderwijs
Ontdek de officiële beoordelingen en inzichten van de onderwijsinspectie voor openbare basisschool Ayundo in Assendelft. Wij geloven in transparantie en delen graag de bevindingen over ons onderwijs, de schoolomgeving en de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de voortgang van onze school.