Kindcentrum Emmaschool
Prinses Irenestraat 6
9401 HH Assen

Schoolweging

Schoolweging
25.12
Spreiding
5.86

De schoolweging van Emmaschool is 25,12 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (97,3%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit toont aan dat de school ondanks de relatief lage schoolweging uitdagende onderwijsdoelen stelt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 66,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 24,3% havo en 10,8% vwo (vs. 16,1% en 18,6% landelijk). Opvallend is het significant hogere percentage vmbo-(g)t (16,2% vs. 16,5%) en praktijkonderwijs (2,7% vs. 1,0%), wat past bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEmmaschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,8% zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 27,1% boven verwachting presteert. Dit succes wordt mogelijk verklaard door het intensieve 'opstroomprotocol' waarbij leerlingen met groeipotentieel extra worden gestimuleerd.