
Schoolweging
De schoolweging van De Kloostertuin is 26,08 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De combinatie van het jenaplanonderwijs (‘samen leren’) en intensieve monitoring zorgt voor een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 58,4% van de leerlingen dat het streefniveau voor taal en rekenen behaalt, overtreft De Kloostertuin de inspectienorm (51,8%). Dit illustreert de effectiviteit van hun focus op maatwerk: leerlingen worden beoordeeld op persoonlijke groei in plaats van landelijke gemiddelden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich sterk op theoretische leerwegen: 35,6% havo en 25,4% vwo-advies (samen 61%), ver boven het regionale gemiddelde van 26,5% voor havo/vwo. Opvallend is ook het lage percentage praktijkonderwijs (1,7%), wat lager is dan vergelijkbare scholen (1,0%). Dit past bij de visie om ‘het maximale uit elk kind te halen’ zonder overvloedig te sturen op beroepsgerichte routes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kloostertuin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Kloostertuin hebben wij een zorgvuldige zorgcyclus die bestaat uit 4 perioden. Voorafgaand aan elke periode maken wij voor de vier hoofdvakken een groepsoverzicht en aansluitend een groepshandelingsplan. In dit SMART geformuleerde plan, leggen wij o.a. de te behalen doelen vast. Toetsgegevens bepalen mede welke doelen wij realistisch achten. De resultaten op onze school zijn ronduit goed te noemen en kinderen zijn meer dan ruwe scores. Wij kiezen er dan ook niet voor om onze scores hier te vermelden. Daar komt bij dat er zoveel is dan rekenen en taal.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 12,6% hoger ligt dan landelijk. Slechts 12,2% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid om ‘realistische verwachtingen’ te communiceren. De 12,2% die boven advies presteert, onderstreept de doorstroomkansen dankzij het ontwikkelingsgerichte leerlingvolgsysteem.