
Schoolweging
De schoolweging van Baggelhuizen is 32,92 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,74% scoren leerlingen ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (94,82%). Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen, ook bij een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een tweedeling: 27,78% havo- en 16,67% vwo-advies (boven regionale gemiddelden), maar ook 22,23% vmbo-k tot vmbo-(g)/t-adviezen. Praktijkonderwijsadviezen zijn met 0% lager dan het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de theoretische focus van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Baggelhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De basis van het handelingsgericht werken is de handelings- en oplossingsgerichte houding waarbij we kijken naar de totale ontwikkeling van het kind. Volgens de PDCA-cyclus (Plan Do Check Act) wordt op groeps-, school- en bovenschools niveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Hierin is proactief handelen het uitgangspunt. Korte cyclus Wij werken binnen ons onderwijs met een korte en een lange PDCA-cyclus. Tijdens de korte cyclus wordt op het gebied van rekenen gebruikgemaakt van doelenplanners. Leerkrachten gebruiken deze doelenplanners als blokvoorbereiding en signaleringsdocument, zij plannen gedurende het blok interventies en evalueren het blok. Deze evaluatie wordt gebruikt tijdens de voorbereiding van het komende blok. De doelenplanner geeft een overzicht van alle periodedoelen. Daarnaast is het een middel om de didactische middenmoot in beeld te brengen en om te kunnen werken met flexibele niveaugroepen. Op het gebied van spelling wordt gebruik gemaakt van de registratieformulieren behorend bij de methode Staal Spelling. Tijdens begrijpend lezen wordt gebruik gemaakt van registratie- en observatieformulieren die de methode Leeslink aanbiedt. Lange cyclus Tijdens de lange cyclus worden leerlingen geobserveerd en getoetst met methode-onafhankelijke toetsen (Cito) door de groepsleerkracht. Om de kinderen goed te kunnen volgen, verdelen wij het schooljaar in drie periodes. Na afname van de toetsen wordt de groep op groeps- en kindniveau geëvalueerd en geanalyseerd. Hierbij maken we gebruik het formulier handelingsgericht werken. Aan de hand van deze gegevens wordt een plan van aanpak gemaakt door de leerkracht, met ondersteuning van de ib’er. Met behulp van de formulieren voor handelingsgericht werken wordt in een trendanalyse op schoolniveau geëvalueerd en geanalyseerd. Deze trendanalyse wordt besproken met het team. Met alle ouders is er minstens drie keer per jaar een overlegmoment. Aan de start van het schooljaar is er een kennismakingsgesprek. Tijdens de andere twee overlegmomenten bespreekt de leerkracht met de ouders de vorderingen van het kind. Zo nodig wordt voor kinderen met een meer individuele benadering of met extra zorg een handelings- of begeleidingsplan bijgehouden. Deze wordt minimaal twee keer per jaar geëvalueerd. Met de ouders van deze kinderen is vaak vier keer per jaar een evaluatiegesprek. Binnen een leerjaar gaan wij uit van werken op drie niveaus. Wanneer nodig kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat een leerling werkt met een eigen leerlijn voor één of meerdere vakken. Wanneer kinderen meer dan één eigen leerlijn hebben, wordt dit weggezet in een opp. Dit gebeurt een enkele keer als het voor het kind beter is de basisschool te vervolgen en niet uit te stromen naar het sbo. Ook meer- of hoogbegaafde leerlingen kunnen een begeleidingsplan hebben als ze sneller door de stof kunnen, aangevuld met levelwerk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hogere percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,22% vs. 11,81% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desalniettemin scoort 25,93% boven advies, wat de aandacht voor talentherkenning benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Wij werken vanuit het gedachtegoed van The Leader in Me. Deze methodiek richt zich sterk op de sociaal/emotionele ontwikkeling van kinderen. We hebben dit volledig geintegreerd in ons aanbod, omdat wij daar de kracht van zien. De sociaal/emotionele ontwikkeling vindt immers de hele dag plaats en kan niet wachten op een aparte les hierover. Daarnaast hebben we vanuit ons leerlingpopulatieplan extra aandacht voor de volgende opvallendheden waar we onze aanpak op afstemmen: Een relatief hoog percentage jongens Een relatief hoog percentage NT2-leerlingen Een relatief hoog percentage instroom aan leerlingen (na groep 3) In ons leerlingpopulatieplan is hier meer over geschreven. LEES MINDER
Plezier
Veiligheid
Respect
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Baggelhuizen voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Baggelhuizen werkt met The Leader in Me en heeft in samenwerking met het team kernwaarden bepaald. Elk schooljaar wordt er extra stilgestaan bij de kernwaarden en wat dit betekent voor het onderwijs. De Leader in Me-visie is zichtbaar in de inrichting, de taal en de werkwijze. Om hier aandacht aan te besteden, werkt de school met een jaarplan waarin alle gewoontes verdeeld zijn over het jaar. De activiteiten richten zich op theorie, praktijk en groepsoverstijgend leren. Dit schooljaar wordt er gewerkt aan de koppeling tussen het jaarplan en burgerschap.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Baggelhuizen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Baggelhuizen gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Baggelhuizen?
Kindcentrum Baggelhuizen gebruikt The Leader in Me als methode voor sociaal-emotioneel leren en zal Hiro uitproberen in schooljaar 2024-2025.