
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Assen is 33,05 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87.1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net boven de inspectienorm van 85%. Deze relatief krappe marge benadrukt de uitdagingen die samenhangen met de schoolweging. Toch presteert de school beter dan sommige vergelijkbare instellingen (landelijk gemiddelde 94.8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41.2%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 33.05) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 53.4%, wat wijst op ontwikkelkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 25.9% vmbo-(g)t/havo of hoger, met opvallende concentratie in havo (22.2%). Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (0.12% vs. 1.01% regio), terwijl vwo-advies (7.4%) onder het vergelijkingsniveau (18.6%) ligt. Dit past bij de relatief lage score op het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Assen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door tussentijds te evalueren willen wij leerlingen (en hun ouders) inzicht geven in hun persoonlijke ontwikkeling. Via rapportage in een rapportfolio wordt er een goed beeld geschetst van de totale ontwikkeling en leergroei van de leerling. De tussenresultaten gebruiken wij voor de tussentijdse evaluatie van ons onderwijs gedurende een schooljaar. We maken bij deze evaluatie gebruik van het IEP LVS en de methodetoetsen. Sinds 2024 maken wij daarnaast gebruik van de NCO leergroeirapportage. Verder hebben wij een document Cyclisch Werken ontwikkeld, waarin wij de doelen vanuit de leerlijnen volgen per kind. We zien in één oogopslag aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Deze werkwijze sluit aan bij de fase CVB (controle van begrip) in onze instructie. Bij onze methode Kleuterplein hoort een registratiesysteem waarin we de vorderingen van de kleuters door middel van observatie bijhouden. In schooljaar 2024-2025 gaan we een nieuw ontwikkelvolgsysteem implementeren, waarmee we de ontwikkeling vanaf de peutergroep kunnen monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op Het Kompas werken we met de principes van Positive Behaviour Support (PBS): 'Goed gedrag kun je leren'. Daarnaast werken we met de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren en burgerschap. We hebben een veilig en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle kinderen. Kinderen weten welk gedrag we van hen verwachten. Kinderen ontwikkelen zich het beste wanneer ze zich gewaardeerd en gezien voelen. Met PBS en Kwink werken we structureel aan een positieve en veilige omgeving. LEES MINDER
zelfstandigheid
respect
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Christelijk Kindcentrum Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
In alle ruimtes van Christelijk Kindcentrum Het Kompas hangen kaarten met PBS-afspraken. Deze afspraken en regels worden in elke groep besproken en herhaald. Kinderen kunnen muntjes verdienen voor goed gedrag, en bij een bepaald aantal muntjes verdient de groep een beloning. Het doel is kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school te leren omgaan. Van ouders en leerkrachten wordt verwacht dat ze bij problemen oplossingen zoeken waar iedereen baat bij heeft. Er wordt gebruikgemaakt van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, die pesten voorkomt, een groepsbrede aanpak hanteert, zorgt voor een veilige groep, en de leeropbrengsten verhoogt. Binnen Kwink wordt gewerkt met Circus Ik voor conflicthantering, waarbij de begrippen Aanpakken, Aanvallen en Verstoppen worden gebruikt om kinderen inzicht te geven in hun handelen. Het observatiesysteem Kindbegrip wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, met handelingsadviezen vanuit de methode Kwink.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Kindcentrum Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijk Kindcentrum Het Kompas gebruikt Kleuterplein en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.