Pieter Brueghelschool
Bauerstraat 6-8
6813 KZ Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
21.13
Spreiding
4.3

De schoolweging van Pieter Brueghelschool is 21,13 , met een spreiding van 4,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit, mede dankzij het 'Leerling in beeld'-volgsysteem zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau (boven de signaleringswaarde van 68,3%), wat duidt op effectieve differentiatie. De score van 75,5% ligt 7,2 procentpunt boven de inspectienorm, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont extreme polarisatie: 50% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) naast 2,4% praktijkonderwijs. De havo/vwo-combinatieadviezen (16,7%) overtreffen regionale peers (10,9%). Dit weerspiegelt de combinatie van hoogbegaafdenbeleid en intensieve ondersteuning voor kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPieter BrueghelschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07175.23179.66

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van de kinderen - Leerling in Beeld Met Leerling in beeld leggen we de focus op de groei van iedere leerling. De schoolopbrengsten uit Leerling in beeld zijn verbonden met de inrichting van ons onderwijsprogramma én het handelen van leerkrachten in hun groepen. Het helpt teamleden een aantal zaken met elkaar te bespreken: Op schoolniveau: of het onderwijsprogramma van de school in deze doelgroep leidt tot het behalen van opbrengstambities; of de ambities van de school moeten worden bijgesteld; of er aanpassingen in het onderwijsprogramma (verrijkt, basis, intensief) noodzakelijk zijn; hoe vakgebieden zich tot elkaar verhouden. Op groepsniveau: hoe de sterkere en zwakkere groepen zich tot elkaar verhouden; waarom het lesgeven in de ene groep makkelijker gaat dan in een andere groep; of het onderwijsprogramma in een groep moet worden geïntensiveerd of worden verzwaard; hoe vakgebieden zich tot elkaar verhouden. Tevens maakt Leerling in beeld duidelijk hoe de opbrengstambities van de school, de schoolopbrengsten en de groepsopbrengsten zich verhouden tot de landelijke normen. Hiermee kan een schoolteam zich een beeld vormen van de plaats die men inneemt ten opzichte van de andere scholen in Nederland. Dit inzicht is nodig om een passende ambitie uit te kunnen spreken. KLIK HIER voor meer informatie over Leerling in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit hoge percentage bevestigt het accuraat inschalen van leerlingen, mogelijk door de inzet van het adviesteam met kwaliteitscoördinator en directeur.

Sociale ontwikkeling

Goede relaties ontstaan vanuit structuur en hoge verwachtingen. De relatie tussen leerkracht en leerling is belangrijk, deze wordt gebouwd op vertrouwen, welke ontstaat door voorspelbaarheid in gedrag van beiden kanten. Deze voorspelbaarheid vraagt om duidelijke normen en routines die oprecht worden nageleefd. Deze normen en routines bieden wij in een doorgaande lijn met de Kanjertraining. Zo zorgen wij als team voor een basis van vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, elkaar en in de groep. De Kanjertraining heeft als vuistregel dat het kind ‘dat leeft vanuit vertrouwen’ zichzelf is. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier. Daarbij leer je reflecteren op jezelf en de ander en hoe je daarop kan reageren. Wij geloven dat wij als team het voorbeeld zijn voor onze kinderen. Wij zijn écht met ze begaan. Kinderen kunnen altijd bij ons terecht. Ze kunnen ons vertrouwen en we zorgen voor een veilige omgeving. We gaan er steeds voor om ze te laten groeien. We vinden het belangrijk om dit samen met ouders doen.Om ervoor te zorgen dat kinderen het beste gereedschap voor de toekomst meekrijgen, blijven wij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op onderwijsgebied. Wij nemen weloverwogen beslissingen over de toepassing daarvan. LEES MINDER

Vertrouwen

Relatie

Reflectie

Wat is de werkwijze van de Pieter Brueghelschool voor sociale ontwikkeling?

De Pieter Brueghelschool gebruikt de Kanjertraining om kinderen, leerkrachten en ouders te leren omgaan met sociaal stressvolle situaties. De focus ligt op hoe je met situaties omgaat en het zoeken naar oplossingen die recht doen aan elkaar en de situatie en die houdbaar zijn in de toekomst. Kernwoorden zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De school monitort de sociale veiligheid van leerlingen met een vragenlijst via KanVAS. Dit systeem omvat onder andere een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en pedagogische adviezen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Pieter Brueghelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Pieter Brueghelschool gebruikt Kanvas en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Pieter Brueghelschool?

De Pieter Brueghelschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.